Ontwerp van eLearning-cursussen 5 tips

Een van de vele redenen waarom het ontwerp van eLearning-cursussen een voorsprong heeft op de traditionele vormen van e-learning is het gebruik van visuals en interactieve tools, die het naar een heel nieuw niveau van educatieve efficiëntie brengen.

Afbeeldingen ondersteunen de ontwikkeling van de essentiële leervaardigheden van een lerende en maken kennisontwikkeling veel aantrekkelijker - op een manier die boeken en notities nooit zouden kunnen.

In dit artikel hebben we de knowhow van onze specialisten bij TheLearning LAB gebundeld om het belang van visuele hulpmiddelen te bespreken en presenteren we 6 krachtige manieren waarop u ze in uw eLearning programma kunt opnemen. Lees verder om meer te weten te komen over hoe visuele communicatie uw leerlingen ten goede komt!

bureau voor het ontwerpen van cursussen voor elearning


Waarom is visuele communicatie belangrijk?

Visuele communicatie is het verkoopargument van een eLearning of digitale training. Iedereen maakt graag gebruik van visuele hulpmiddelen en de reden hiervoor is eenvoudig: lang voordat de mens taal uitvond, vertrouwde hij op visuele aanwijzingen om elke potentieel gevaarlijke situatie te herkennen, leerde hij door observatie en verfijnde hij zijn visuele verwerkingsvaardigheden. Hierdoor zijn onze hersenen van nature geprogrammeerd om beter te reageren op visuele informatie - onze hersenen verwerken visuele informatie zelfs 60.000 keer sneller dan gewone tekst!

Naast dit natuurlijke vermogen om te leren van visuele informatie, is onze gegevensopslag ook aanzienlijk hoger wanneer we de efficiëntie van grafische gegevens vergelijken met op tekst gebaseerde gegevens. Uiteindelijk is visuele communicatie een beter leermiddel dan tekst, hoe goed die ook geschreven is.

Nu je het belang hebt ingezien van een effectieve visuele weergave van gegevens in eLearning-cursussen, vraag je je waarschijnlijk af hoe je dit precies kunt bereiken voor je cursisten. Dat is precies wat we je nu gaan vertellen, in zes beknopte stappen!

6 stappen om visuele communicatie te perfectioneren


1. Infografieken gebruiken

Een infographic is een grafische weergave van gegevens. Ze worden gebruikt om informatie samen te vatten en het gebruik van moeilijke woorden of ingewikkelde beschrijvingen te beperken. Infographics zijn vooral nuttig bij het beschrijven van algemene patronen en trends, en kunnen ook helpen bij het uitleggen van complexe hiërarchieën. Infographics zijn misschien wel de meest veelzijdige visuele aanwijzingen die je kunt gebruiken, variërend van het uitleggen van complexe processen zoals de levenscyclus van een rode bloedcel tot het uitsplitsen van de financiële duurzaamheid van een bepaald economisch groeimodel. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Infographics zijn een kunst op zich en het maken van een boeiende infographic vereist creativiteit en inzicht. Je moet je publiek door en door kennen en de concepten begrijpen - dus als je je onzeker voelt, hebben we een heel artikel over hoe je de beste visuals kunt maken, dat je zeker in de juiste richting zal wijzen!

Bij TheLearning LAB Geneva baseren we onze eLearning-oplossingen sterk op infographics en andere vormen van visuele communicatie, zoals video. Wij geloven dat de beste manier om een concept uit te leggen is om een visueel verband te laten zien tussen ideeën en concepten, en zo zinvol lesmateriaal te bieden waar lerenden hun voordeel mee kunnen doen.

bureau voor het ontwerpen van cursussen


2. Tijdlijnen gebruiken

Tijdlijnen zijn een weergave van gebeurtenissen in chronologische volgorde - met gebeurtenissen en data duidelijk gemarkeerd over een bepaalde periode. Dit geeft de kijker een duidelijk overzicht van wat er is gebeurd, wanneer het is gebeurd, wie het heeft laten gebeuren en wat er aan een bepaalde gebeurtenis of prestatie voorafging. Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken om de geschiedenis van je organisatie uit te leggen voordat je verder gaat met het digitale trainingsmateriaal.

Een ander effectief gebruik van tijdlijnen is als vergelijkende visuals, om de verschillende marketingcampagnes die je bedrijf heeft uitgevoerd uit te leggen. Dit soort inzicht kan het duwtje in de rug zijn dat je marketingteam nodig heeft om nieuwe en geïnspireerde ideeën te ontwikkelen voor de volgende (virale) marketingcampagne! Kortom, tijdlijnen zijn een effectief visueel communicatiemiddel wanneer je een reeks gebeurtenissen in een bepaalde volgorde moet laten zien.


Ontwerp van eLearning-content & ontwikkeling van vaardigheden voor bedrijven


3. Mindmappen gebruiken

Mindmappen zijn in wezen een soort geïllustreerde brainstormsessie, waarbij concepten en ideeën aan elkaar worden gekoppeld - maar onderschat hun potentieel niet vanwege hun eenvoud! Mindmappen kunnen de leerling helpen om veel dingen tegelijk te begrijpen. Als je bijvoorbeeld verschillende concepten van een onderwerp moet uitleggen, is een mindmap een perfect hulpmiddel.

Ze worden meestal gebruikt om weer te geven hoe een centraal idee kan worden verbonden met de andere ideeën in een e-learningcursus. Mindmappen zijn handig om cognitieve overbelasting te vermijden. Cognitieve overbelasting is de naam die gegeven wordt aan een situatie waarin een individu er niet in slaagt concepten te begrijpen omdat ze te overweldigd worden door de toevloed aan informatie. Mindmappen kunnen mensen helpen om een onderwerp volledig te begrijpen zonder cognitieve bombardementen.


4. Grafieken en diagrammen gebruiken

Taartdiagrammen, staafdiagrammen, histogrammen en spreidingsdiagrammen zijn allemaal voorbeelden van goed uitgevoerde visuele communicatie. Grafieken zijn een nuttig visueel communicatiemiddel wanneer je waardevolle kennis op basis van gegevens probeert over te brengen. Het is bijvoorbeeld een uitdaging om de langetermijneffecten van een grote aankoop door een klant uit te leggen aan je werknemers met woorden. Een grafiek kan die gegevens echter op de meest eenvoudige manier weergeven.

Een ander geval waarin grafieken handig kunnen zijn, is wanneer je marktaandelen of prestatieverschillen probeert uit te leggen. Stel je voor dat je jouw marktaandeel vergelijkt met de concurrenten in slechts twee afbeeldingen en vervolgens hetzelfde doet door lange alinea's te schrijven - welke denk je dat je publiek meer zal boeien?

elearning course design agency


5. Wees origineel

Er staan miljoenen afbeeldingen op internet en je werknemers hebben er al heel wat doorgenomen. Daarom moet u visuele communicatie gebruiken op een manier die hen aanspreekt. Anders zal uw investering in het digitale trainingsprogramma misschien niet de gewenste resultaten opleveren.

We raden sterk aan om levendige of contrasterende kleuren te gebruiken doorheen het eLearning programma. Zoals we al eerder zeiden, vermijd waar mogelijk het gebruik van stockfoto's en ontwerp de afbeeldingen vanaf nul. Als je hier niet de tijd of expertise voor hebt, overweeg dan om de hulp in te roepen van een leverancier van eLearning-oplossingen.


TheLearning LAB agentschap voor inhoudsontwikkeling Genève


Houd dit in gedachten; relevantie is ook belangrijk!

Het doel van het bespreken van deze verschillende soorten visuele communicatiemiddelen is het creëren van een gedenkwaardig digitaal trainingsprogramma voor je werknemers, wat betekent dat relevantie een factor is waar we absoluut aandacht aan moeten besteden. Als een van de bovenstaande visuele hulpmiddelen rommelig is met onnodige stukjes informatie, op een minder dan effectieve manier is ontworpen of verouderde informatie gebruikt.

Probeer bij het ontwerpen van je visuele hulpmiddelen zo beknopt mogelijk te blijven en laat de visuele communicatie grotendeels voor zichzelf spreken. Gebruik deze hulpmiddelen in je voordeel. Als u niet zeker weet welk type visueel ontwerp het beste is voor uw cursus, hoe u ze moet ontwerpen of hoe u ze kunt integreren in uw digitale trainingsprogramma, laat TheLearning LAB dit dan voor u doen. We zijn al meer dan 15 jaar actief in de sector en hebben met succes eLearning-oplossingen ontworpen die de werknemers van onze klanten altijd betrokken houden!

TheLearning LAB is een e-learningbureau dat gespecialiseerd is in het leveren van op maat gemaakte e-learningoplossingen. Onze oplossingen zijn visueel onderhoudend en maken gebruik van verschillende vormen van unieke visuele communicatie om een onvergetelijke leerervaring te creëren.


Previous
Previous

Voordelen van eLearning cursussen

Next
Next

Gids voor instructieontwerp en leerervaring