Tips om uw Cognitieve Overbelasting in eLearning te Verminderen

Naarmate we verder oprukken in het digitale tijdperk, wordt de vraag naar e-learningcursussen alleen maar groter.

Dit heeft een nieuwe uitdaging gecreëerd:

  • Hoe kunnen bedrijven een e-learning cursus maken die de uitvoer van de lerenden beantwoord?

  • Hoe kun je boeiende inhoud ontwikkelen?

  • En hoe bevordert u continu leren?  


Eén manier om dit te doen is door de cognitieve overbelasting tot een minimum te beperken.

Cognitieve overbelasting is iets wat we ervaren als er te veel informatie te snel op ons afkomt.

Het is niet iets wat iedereen in zijn dagelijks leven zal ervaren; maar het kan duidelijk worden wanneer je iets nieuws en moeilijks tegelijk moet leren.

In dit artikel bespreken we wat cognitieve overbelasting precies is en hoe u die in uw e-learningcursus zoveel mogelijk kunt beperken.

 


Wat is Cognitieve Overbelasting?


Cognitieve overbelasting is een psychologische toestand die optreedt wanneer iemand in een bepaalde tijd te veel informatie te verwerken krijgt.

Dit kan gebeuren wanneer iemand iets nieuws probeert te leren en er te veel informatie tegelijk komt zonder hiërarchie of structuur.

Cognitieve overbelasting is het resultaat van een situatie waarin de aandachtscapaciteit van een individu zijn grens bereikt bij een poging om bepaalde stimuli te verwerken.

Het doet zich voor wanneer er een discrepantie bestaat tussen de vraag die aan een persoon wordt gesteld en de aandachtsmiddelen die beschikbaar zijn om de vraag te verwerken.

Met andere woorden, cognitieve overbelasting ontstaat wanneer je te veel informatie tegelijk probeert te verwerken.

En als dat gebeurt, zul je waarschijnlijk verwarring, frustratie en zelfs verlies van interesse in leren ervaren.


Leerstijlen definiëren


Leerstijlen is een term die al meer dan drie decennia bestaat.

In het verleden werden leerstijlen gebruikt om te bepalen hoe een bepaald onderwerp het best kon worden onderwezen. Tegenwoordig is het concept van leerstijlen (persona's) enigszins geëvolueerd.



Onderzoekers geloven nu zelfs dat leerstijlen niet statisch zijn. Dit betekent dat de stijl van een leerling niet zijn hele leven hetzelfde blijft.

Wat men nu leerstijlen noemt, heeft meer weg van leervoorkeuren.

Dit betekent dat iemand misschien liever op een bepaalde manier leert, maar dat hij ook op andere manieren kan leren als dat nodig is:

  1. Audios,

  2. illustraties, ¨

  3. video's,

  4. discussies,

  5. workshops,

  6. webinars.  

Als het erom gaat de cognitieve overbelasting in uw e-learning cursus te verminderen, kan inzicht in leerstijlen nuttig zijn. Zo kunt u uw e-learning cursus namelijk zo ontwerpen dat hij verschillende soorten lerenden aanspreekt.

 


Tips to Reduce Cognitive Overload in E-Learning

Er zijn een aantal manieren waarop u de cognitieve overbelasting in uw e-learning cursus kunt verminderen.

In feite kunnen deze tips u helpen de frustratie te verminderen en de motivatie van de leerling te vergroten.

Laten we eens kijken naar drie manieren waarop u de cognitieve overbelasting in uw e-learning cursus kunt verminderen:

 


Videogebaseerd leren invoeren

Videogebaseerd leren kan de cognitieve overbelasting in uw e-learning cursus helpen verminderen.

Het is zelfs een van de beste manieren om dit te doen. Wanneer u video gebruikt in uw e-learning cursus, kunt u de inhoud in kleinere stukken opsplitsen.

Dit helpt de algemene cognitieve belasting van de e-learning cursus te verminderen. Wanneer u video gebruikt in uw e-learning cursus, helpt dit de cognitieve belasting op een aantal manieren te verminderen.


Zo helpt het gebruik van videobasisonderwijs uw leerlingen betrokken te houden, waardoor ze minder gefrustreerd raken. Het kan de inhoud ook begrijpelijker maken, waardoor de cognitieve belasting afneemt.

Studies hebben zelfs aangetoond dat video 2.900% effectiever is bij het vasthouden van informatie.

 


Omarm Microlearning

Microlearning is het proces waarbij inhoud wordt opgedeeld in kortere, hanteerbare brokken.

Dit is een geweldige manier om de cognitieve overbelasting bij het ontwerpen van uw e-learning cursus te verminderen. Wanneer u uw inhoud opdeelt in kleinere stukken, kan het gemakkelijker te begrijpen zijn.

Dit kan de algemene cognitieve belasting van uw elearningcursus helpen verminderen.

Als u uw inhoud opdeelt in kleinere stukken, kan dat de inhoud ook boeiender maken.

Dit kan helpen de aandacht van uw leerlingen vast te houden en hen helpen meer informatie vast te houden.

 


Zorg voor een duidelijk leerdoel.


Het eerste wat je moet doen, is ervoor zorgen dat de cursisten weten wat ze van de e-learning cursus verwachten.


Een manier om dit te doen is door de e-learning doelstelling duidelijk te vermelden aan het begin van de online cursus.


Dit kan de totale cognitieve belasting van de online cursus helpen verminderen.


Ontwerp een e-learning cursus die gemakkelijk te navigeren is


Navigatie is een ander aspect van uw e-learning cursus dat de cognitieve belasting kan verstoren.

Als een gebruiker door uw cursus moet navigeren en iets moet doen dat moeilijk te begrijpen is, kan er snel cognitieve overbelasting optreden.

 


Gebruik visuals om de inhoud te verdelen

Visuals zijn een uitstekende manier om uw inhoud op te splitsen en begrijpelijker te maken voor uw publiek.

Als u visuals en afbeeldingen gebruikt om concepten uit te leggen, neemt u een deel van de cognitieve belasting weg die aanwezig zou zijn als u ze niet zou gebruiken.

Dit kan uw e-learningcursus veel aangenamer en minder frustrerend maken voor de cursisten.



Nog 2 tips om de cognitieve overbelasting bij e-learning te verminderen

Plan uw leerervaring Wanneer u uw e-learning cursus maakt, is het nuttig om de hele ervaring te plannen. Dit omvat alles van het ontwerp, de visuals en de navigatie. Het plannen van uw e-learning cursus kan de cognitieve overbelasting helpen verminderen, omdat het u toelaat de cursus in kleinere stukken op te splitsen. Dit zorgt ervoor dat lerenden niet door te veel informatie in één keer overweldigd worden.

Voorzie tijd voor reflectie Een fout die veel ontwerpers van e-learning maken is dat ze alles wat ze willen onderwijzen in één keer opnemen. In plaats daarvan is het belangrijk om op het einde van de cursus tijd te voorzien voor reflectie.

Dit kan de algemene cognitieve belasting van de cursus helpen verminderen.

 


Conclusie over hoe uw cognitieve overbelasting te verminderen

Cognitieve overbelasting kan een belangrijk probleem zijn voor zowel lerenden als e-learningontwerpers.

Het kan de leerervaring frustrerender en moeilijker maken.

Om de cognitieve belasting in uw e-learning cursus te verminderen, kunt u deze tips gebruiken.

Kies voor videogebaseerd leren, verdeel uw inhoud in kleinere stukken, en omarm microlearning of wat wij Nuggets Learning noemen.

Met deze tips kunt u een e-learningcursus maken die gemakkelijker te begrijpen en met meer plezier te doorlopen is.

Previous
Previous

Leerplatformsysteem (LMS) voor nalevingstraining

Next
Next

E-Learning Inbound Marketing Strategie