Checklist voor beheer van e-learningprojecten

Vooraleer aan een e-learning project te werken, is het belangrijk om de juiste vragen te stellen die een goed inzicht geven in de omvang en de vereisten van digitaal projectmanagement. Hierdoor kunnen de professional en de klant de juiste verwachtingen stellen. Dit artikel werpt een kritische blik op de vragen die je moet stellen voordat je de briefing & checklist van een e-learning project aanneemt.


E-Learning Agentschap - Productie en ontwikkeling van inhoud


  1. Wat ondersteunt de interventie? Er is altijd een doel voor elke leeractiviteit. Dit zal het doel identificeren en je helpen om de activiteiten daarop af te stemmen.

  2. Wie is de doelgroep? De doelgroep beïnvloedt de reikwijdte van het project. Vraag naar de specifieke doelgroep van het programma.

  3. Welke verandering hoop je te bereiken bij de doelgroep? Dit zal een leidraad zijn voor de ontwikkeling van het project, om gedragsverandering teweeg te brengen in plaats van algemene kennisvergroting te beïnvloeden.

  4. Waarom is de verandering nodig? Met deze vraag vraag je in wezen waarom de verandering die nodig is niet eerder is bereikt. Dit zal de omvang van de eventuele leerachterstand onthullen.


1) Vragen die de leerbehoeften onthullen

Nadat je de aanwezigheid en de omvang van de leerkloof hebt vastgesteld, vraag je in detail naar de leerbehoeften.

  1. Wat moet de leerling weten om de noodzakelijke verandering te bereiken? Dit is het verkrijgen van de details van de must-knows. Op die manier kun je je richten op het toepassen van strategieën die ervoor zorgen dat de vereiste verandering wordt bewerkstelligd. Dit in tegenstelling tot gewoon nieuwe, onnodige kennis aan leerlingen opdringen.

  2. Wat zijn de sleutelprincipes voor de prestatievereisten? Leerlingen moeten zich op emotioneel niveau verbinden met de belangrijkste principes achter een idee of verwachte verandering. Identificeer de sleutelprincipes, werk aan het creëren van een emotionele band met de doelgroep.

  3. Wat zijn de noodzakelijke vaardigheden om aan de prestatie-eisen te voldoen? Identificeer de vereiste vaardigheden en pas hulpmiddelen en methoden toe om ervoor te zorgen dat leerlingen deze vaardigheden verwerven. Dit zal de cursus stroomlijnen en de effectiviteit ervan verbeteren.


E-learning LMS - Plarform - Digitaal leeragentschap


2) Vragen die zich richten op de leerlingen

  1. Over welke vaardigheden, kennis en ervaring beschikken de leerlingen? Je moet deze vraag stellen met betrekking tot het onderwerp. Dit is belangrijke informatie als leidraad bij het maken van geschikt lesmateriaal.

  2. Hoe gemotiveerd zijn de lerenden? Dit zal je aanpak bepalen om de lerenden te motiveren, of je hen moet enthousiasmeren of meteen moet beginnen met het creëren van de leerinhoud.

  3. Hebben de lerenden angsten en verwachtingen met betrekking tot dit programma? Voor een naadloze verwerving van vaardigheden en kennis moeten de leermethoden en leermiddelen inspelen op de zorgen van de leerlingen. Richt je op zowel hun verwachtingen als angsten.

  4. Is er een gevestigde leercultuur? Als je de gevestigde leercultuur kent, kun je die omarmen als je zeker bent van de effectiviteit ervan. Als je dingen gaat veranderen, dan weet je waar je tegenover staat en ontwikkel je de meest geschikte methode om de gevestigde cultuur tegen te gaan.

  5. Missen de leerlingen basisvaardigheden die nodig zijn om effectief te leren? Deze vraag focust op basisvaardigheden zoals taal, rekenen en computervaardigheden. Als ze niet over de vereiste vaardigheden beschikken, moet het ontwerp van de cursus worden aangepast om deze tekortkoming op te vangen.

  6. Zijn er bijzondere kenmerken van de doelgroep? Er kunnen bijzondere kenmerken van de doelgroep aan het licht komen die van invloed zijn op het cursusontwerp.


3) Vragen over de logistiek van het project

  1. Hoe groot is de doelgroep? De grootte van de populatie is van invloed op de toegepaste distributiekanalen.

  2. Zijn er ondersteunende systemen beschikbaar? De ondersteunende systemen zijn van invloed op de instrumenten en maatregelen die nodig zijn voor het ontwerp en de implementatie van het project.

  3. Wat is het budget van het project? Zorg dat je zo snel mogelijk duidelijkheid hebt over het budget van het project. Op die manier kun je alle plannen daarop afstemmen.

Alsjeblieft: vragen die je een goed idee geven van de reikwijdte en vereisten van een leerproject


Laat ons bureau je helpen met het ontwikkelen van content, het ontwerpen van innovatieve, authentieke en boeiende eLearning-inhoud die is afgestemd op de individuele behoeften en niveaus van je cursisten. Neem nu contact met ons op!

Previous
Previous

Hoe interactieve video uw e-training verbetert

Next
Next

Ontwikkeling van inhoud voor e-learning: Richtlijnen