8 tips om een boeiende e-Learning cursus te ontwerpen

Om een verfijnde, boeiende en goed georganiseerde e-learningcursus te ontwikkelen waar je leerlingen echt van zullen genieten, moet je hem op een beknopte en efficiënte manier structureren.

Elk facet van het e-learningproces moet gestroomlijnd worden en alles draait rond de vlotte doorstroming van het e-learningmateriaal.

Je moet een lijn trekken van punt A, de allereerste stukjes e-learning cursusmateriaal, helemaal tot punt B, het cursusdoel, terwijl je zo weinig mogelijk tijd van je lerenden in beslag neemt. Geen onnodige afleidingen, niet heen en weer springen tussen ongerelateerde informatie of taken. Uw doel is om een zo recht mogelijke lijn te trekken. Tijd is cruciaal, dus kom ter zake!


Efficiënte eLearning-cursussen nemen zo weinig mogelijk tijd van hun cursisten in beslag en leveren toch een kwalitatief hoogstaand resultaat.

Investeer ook in een innovatief LMS e-learning platform.

E-learning platform LMS - E-learning agentschap

De belangrijkste doelstellingen van elk e-Learning project integreren zowel de factor geld als de factor tijd, met het duidelijke besef dat geen van beide op enig moment in gevaar mag worden gebracht. Met een gezond gevoel voor respect voor budget en timing is het ontwerpen van e-Learning een prachtig creatief proces dat de kunst van het ontwerpen combineert met de logica van e-learning en de methodologie van gebruikerservaring.


Aan het begin van het e-learning ontwerpproces worden de e-learning projecten over het algemeen aan ons creatieve team overhandigd via een PowerPoint presentatie met platte tekst. Hun missie bestaat erin de gewone inhoud om te zetten en te digitaliseren tot e-learning cursusmateriaal van hoge kwaliteit dat online staat en klaar is voor gebruik. Ons doel is altijd om tijd te besparen zonder de kantjes eraf te lopen en om uitleg te geven zonder monotoon te worden.

De tijd van elke leerling is waardevol en ons e-learning ontwerpproces respecteert dat.

Wij zijn een creatief bureau voor e-learning!

Het meest uitdagende aspect van het proces is het selecteren van de juiste informatie om aan de e-Learners te presenteren en ervoor te zorgen dat concepten in zo veel en zo weinig mogelijk woorden worden uitgelegd. Daarom moet de Learning & Development (L&D) afdeling van het bronbedrijf het ontwerp van hun e-Learning cursussen plannen en zorgvuldig beheren, de vereiste formele praktijken en processen invoeren en de norm bepalen voor het leerniveau en eventuele testen of opdrachten.

Om wat duidelijkheid te brengen in het complexe proces van efficiënt e-Learning ontwerpen, hebben we de belangrijkste factoren samengebracht in een gemakkelijk verteerbare lijst. Ons doel is om u te informeren en uw e-Learning reis te vergemakkelijken, maar ons advies blijft altijd hetzelfde: neem bij twijfel contact op met een professioneel, competent bureau zoals TheLearning LAB.

Het enige dat erger is dan geen goed LMS e-Learning platform beschikbaar te hebben voor je leerlingen, is een slecht ontworpen, frustrerend LMS e-Learning platform waar leerlingen niet efficiënt mee kunnen werken.


Vraag een gratis demo aan van ons innovatieve LMS e-learning platform


Als je aan een nieuwe e-Learning reis begint, zijn de eerste stappen altijd hetzelfde en de belangrijkste factoren om in gedachten te houden zijn eenvoudig en gedenkwaardig.

Lees dus verder en stel jezelf daarbij de vraag hoe e-Learning jouw organisatie, bedrijf of opleidingscentrum ten goede kan komen.

Een geweldige eLearningcursus ontwerpen

1 ) Het begint allemaal met brainstormen.

Hier bij TheLearning LAB beginnen we het proces altijd met het identificeren van het uiteindelijke doel van de e-Learning cursus of het LMS e-learning platform. Met een duidelijk begrip van het doel, kunt u zich concentreren op het onderwerp van de training en kan het lid van uw team dat het meest geschikt is voor het onderwerp de Subject Matter Expert (SME) worden die de kwaliteit van het materiaal en de standaard van het onderwijs in de e-learning cursus garandeert.

Dit is heel belangrijk, want zonder toezicht op de educatieve waarde van de cursus loop je het risico iets te produceren dat gebruiksvriendelijk is, maar uiteindelijk onvoldoende educatief.

Brainstormen is de sleutel tot dit deel van het proces, net als de betrokkenheid van de klant, wanneer het curriculum van de cursus wordt ontwikkeld, uitgewerkt en de e-learning doelstellingen worden geïdentificeerd. Benchmarking, analyse en strategie zijn de pijlers van de ontwikkeling en je zal leden van het e-learning ontwerpteam, die de zuivere ontwerpaspecten van het e-learning proces voor hun rekening nemen, hierbij willen betrekken, evenals de leden van je technisch team die de webpagina's beheren.

Iedereen moet aan boord zijn, er klaar voor zijn en op de hoogte zijn van het plan. Nu de basis van de cursus is geformatteerd en goedgekeurd, kun je je blik richten op mogelijke verbeteringen die je kunt opnemen in het LMS e-learning platform en het potentieel voor het gebruik van blended learning analyseren. Gamification, gemengde media zoals video en infographics, informele quizzen of formele testen, opdrachten en nog veel meer zijn allemaal opties om het beste uit je e-learning cursus te halen.

Aan het einde van elk onderdeel van de e-learningcursus moet feedback mogelijk zijn, zodat de lerenden eventuele problemen kunnen identificeren en aanbevelingen kunnen doen.


2) Mis je doel niet!

Je moet absoluut begrijpen hoe je de e-learning content specifiek voor je doelgroep moet ontwerpen en vormgeven. Creativiteit, een grondige analyse van de behoeften van het publiek en innovatie zijn je stapstenen naar succes. Je publiek kan een zeer visuele groep lerenden zijn, en een reeks animaties kan het antwoord zijn om hen te betrekken bij de inhoud. Een oudere groep wil misschien minder gimmicky e-learningmateriaal, met afdrukbare minigidsen of een vereenvoudigde lay-out die doet denken aan analoog leren. Daarentegen is uw publiek misschien jong, verslaafd aan video-inhoud en gemakkelijk afgeleid.

Je zult ze nooit naar statische afbeeldingen laten kijken, dus video-inhoud zal koning zijn en infographics en minigames met progressieve levels kunnen hun aandacht ook vasthouden. Heb je een publiek vol professionals die heel weinig tijd hebben? Je zou de e-learning cursus zelfs kunnen uitvoeren als een reeks hapklare podcasts, perfect om onderweg te leren tijdens het woon-werkverkeer. De opties zijn eindeloos, van discussieforums tot livestreamsessies met een instructeur, er is iets voor elk type leerling en elk type cursus.

Elke goede maker van e-learning content moet zich afvragen hoe hij de onderwerpen boeiender kan maken en hoe hij een analoge leerling kan omvormen tot een succesvolle e-leerder.

Zorg ervoor dat je een open discussie voert met iedereen die betrokken is bij het proces en moedig hen aan om aan te geven welke verwachtingen ze hebben van de betrokkenheid van de leerling. Willen we dat ze het zien als een relatief ontspannen cursus van één les per keer, of is het een vereiste dat ze het in een kort tijdsbestek afronden? Alles wat te maken heeft met timing en intentie zal het uiteindelijke ontwerp bepalen.


TheLearning LAB, uw eLearning agentschap in Genève


3) Prototypen met persoonlijkheid.

De e-learning cursus is een verpersoonlijking van de waarden, verwachtingen en doelstellingen van het merk, die allemaal moeten worden meegenomen in de creatie van het prototype.

De vraag is hier:

  • Wat wil je je leerlingen vertellen over je organisatie?

  • Wat wil je dat ze ervan meenemen?

  • Het prototype dat je voorbereidt voor de cursus moet gevormd worden met deze boodschap in gedachten en moet een consistente redactionele toon bevatten.

  • De e-learning doelstellingen en beoordelingsparameters in meer detail definiëren tijdens de prototype fase is van vitaal belang, omdat het je cursus in hanteerbare blokken verdeelt.

Je leerlingen zouden zich geen zorgen moeten maken over de gebruikerservaring of de navigatie. Het moet zo intuïtief, soepel en passend zijn dat ze vergeten dat ze een nieuwe tool gebruiken. Het prototype is een storyboard en een stappenplan, en het is ook de eerste echte blik op de ervaring die lerenden zullen hebben als ze je cursus volgen. Je moet een gevoel van vertrouwdheid creëren zonder repetitief te zijn, en een gevoel van innovatie zonder overdreven complexiteit.


4) Eén... twee... drie... Mic check!

Het testen van je e-learning cursus is essentieel. Stel een kleine focusgroep samen, ontwikkel een feedbackvragenlijst en laat hen verschillende onderdelen van de cursus doorlopen. Geen enkele e-learning cursus is compleet zonder dat een groep lerenden de cursus heeft geëvalueerd en deze belangrijke stap laat je toe om problemen op te sporen die tot nu toe onder de radar zijn gebleven.

Voer je eerste focusgroep uit, verwerk de feedback en voer indien nodig nog een focusgroep (of meerdere focusgroepen) uit. Je zult nooit alle mogelijke risico's op kritiek kunnen uitsluiten, omdat de perspectieven van mensen zo uiteenlopend zijn als maar kan, maar als de feedback die je terugkrijgt van een focusgroep sterk neigt naar een gevoel van plezier in de cursus en voornamelijk bestaat uit positieve beoordelingen van de gebruikerservaring, kun je jezelf een schouderklopje geven voor je harde werk!


5) Diversifieer de e-learningervaring.

Je e-Learning cursus moet divers zijn en de cursisten een gevarieerde ervaring bieden terwijl ze zich een weg banen door het lesmateriaal. Opties zijn onder andere infografieken, afbeeldingen, pictogrammen, video's, animaties, podcasts... de lijst gaat maar door. Als je alle mediatypes tegelijkertijd gebruikt zonder een geschikte structuur, zal je LMS e-learning platform vol raken, maar als ze op de juiste manier worden gebruikt, kunnen ze naast elkaar bestaan op hetzelfde platform.

Bij TheLearning LAB produceren we onze eigen materialen en kunnen we onze klanten een groot aantal LMS e-learning platformen aanbieden die passen bij de gekozen e-learning methoden en die geschikt zijn voor alle soorten lerenden. Het lijdt geen twijfel dat wanneer een leerling eerst een inleidende tekst leest, dan een infographic bekijkt waarin alles in een duidelijk formaat wordt geplaatst dat hij gemakkelijker kan onthouden, en ten slotte een video bekijkt gevolgd door een korte quiz, hij een diepgaandere leerervaring zal hebben dan een leerling die alleen een lange tekst leest en geen andere interacties heeft met het materiaal.


6) Testen, testen... Eindcontroles!

Je moet absoluut eindcontroles uitvoeren binnen het eigen leersysteem van de klant en een open communicatielijn hebben met hun interne IT-afdeling om een succesvolle afronding van het project te garanderen. Dit is de laatste kans om de laatste plooien glad te strijken en het goed doen is eerder een verplichting dan een optie. Met de eindstreep in zicht is het misschien verleidelijk om de logische voortgangssnelheid te overschrijden, maar de kwaliteit dreigt in het gedrang te komen als je zo kort voor het einde de kantjes ervan afloopt. Je hebt een doorlichting nodig van A tot Z door een derde partij, zoals een focusgroep of een medewerker van de klantorganisatie, om alles te signaleren wat misschien door de mazen van het net is geglipt en dan is je eLearning-cursus officieel klaar om te lanceren.


7) Adverteer met enthousiasme.

Plan je lanceerdatum, bereid je voor om een bepaalde hype rond de e-learningcursus te creëren en zorg ervoor dat je mensen informeert waarom ze de cursus zouden moeten volgen, wat de voordelen zijn (bijv. het verkrijgen van een certificaat van voltooiing) en welke boeiende inhoud ze in de cursus kunnen verwachten. Je kunt gebruik maken van de website van je bedrijf, sociale media en nieuwsbrieven om mensen te informeren over de aanstaande lancering, en je kunt zelfs een lanceringsevenement overwegen, afhankelijk van hoe belangrijk de e-learningcursus is voor je organisatie.

Wek de nieuwsgierigheid van potentiële lerenden op door bijvoorbeeld voorbeelden van quizvragen of 'Wist je dat'-achtige inhoud vrij te geven die erop gericht is om hen te laten zien dat het waardevol is om meer kennis te vergaren op het gebied waar je cursus zich op richt.


8) Herzien, spoelen en herhalen.

Evalueer je e-learning Key Performance Indicators (KPI) en beoordeel de Return On Investment (ROI) gedurende de periode na de lancering, en bespreek met de klant hoe ze denken over de vooruitgang die de cursus boekt en het niveau van betrokkenheid dat je weet te behouden.

Er is altijd ruimte voor verbetering en of je nu meer reclame, meer van een specifiek, populair leermiddel of meer van een bepaald type inhoud nodig hebt om je populariteit te vergroten, het is belangrijk om de oorspronkelijke doelen en de bedrijfswaarden in gedachten te houden. Verlies nooit uit het oog welk doel de cursus dient.

Authenticiteit leidt tot populariteit die loyaliteit kweekt, terwijl een hype gebaseerd op rook en spiegels dat niet doet. Stop nooit met communiceren met de klant en evalueer opnieuw hun behoeften om er zeker van te zijn dat de cursus aan deze behoeften blijft voldoen. Dat is hoe succesvolle, langdurige partnerschappen worden opgebouwd!


En dat is het, voor nu!

Vroeger besteedde de e-Learning business het volledige budget aan de ontwikkeling van platforms of licenties en werd er weinig tijd en moeite besteed aan de fijne kneepjes van het cursusontwerp, de complexiteit van de leertheorie en de behoeften van de daadwerkelijke lerenden. Trends komen en gaan, maar neigen naar een grotere waardering voor de kunst van het e-Learning ontwerp en de mentaliteit ontwikkelt zich rond voortdurend leren voor vrijwel iedereen in elk vakgebied. De digitale ervaring is veranderd en heeft een revolutie van e-Learning mogelijkheden en vooruitgang met zich meegebracht.

Het ontwerpen en uitvoeren van een e-Learning programma is een uitdagende missie voor elk bedrijf en zonder de steun van een toegewijd bedrijf is het heel goed mogelijk dat het de medewerkers overweldigt kort nadat het project van start is gegaan. Het is noodzakelijk geworden om met zorg te ontwerpen en een uitstekende cursus te bieden die leidt tot een betere leerervaring voor alle lerenden.

Contact opnemen met ons agentschap, en laat ons je helpen innovatieve en boeiende e-Learning content te ontwerpen voor de echte wereld!

Vraag ook een gratis demo aan van ons LMS e-learning platform

Previous
Previous

12 Tips voor het ontwikkelen van e-Learning content voor je LMS platform

Next
Next

5 Kenmerken: e-learning LMS en platform