13 Tips om de betrokkenheid bij eLearning-cursussen te verbeteren

 

Online leren via eLearning cursussen is effectiever gebleken dan leren in een traditionele klassikale omgeving. Maar betrokkenheid bij online lerenden is nog steeds een probleem dat moet worden aangepakt door instructieontwerpers en elearningontwerpers, leerkrachten en andere medewerkers die dagelijks met online lerenden werken.

Als ontwikkelaar van eLearning-inhoud is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je eLearning-cursussen boeiend zijn en voldoen aan de behoeften van elke leerling.

 

Hier zijn 13 tips om de betrokkenheid van online lerenden bij je eLearning-cursus te verbeteren. De meeste van deze tips zijn best practices die van toepassing zijn ongeacht het type dat je ontwikkelt.

 
 

Visuals zijn belangrijk in je e-learning cursus

Een aanzienlijk deel van je online leerlingen zijn visuele leerlingen. Studies suggereren dat visuals mensen helpen nieuwe informatie beter te onthouden dan wat dan ook - woorden, cijfers of iets anders.

Dus of je nu een online cursus maakt of een presentatie voor je organisatie ontwerpt, beknibbel niet op visuals. Maar niet alle visuals zijn hetzelfde. Sommige vereisen meer investering dan andere en sommige zijn beter geschikt voor verschillende leerstijlen.

Weten welke visuals het beste werken voor je eLearning content is de sleutel tot het effectief aanspreken van je cursisten.

 

Verwijder overtollige afbeeldingen, tekst en grafieken

Het verwijderen van overtollige afbeeldingen, tekst en grafieken in je eLearning cursus is slechts één manier om de betrokkenheid van online lerenden te verbeteren.

Met minder te verteren en door te werken, komen je leerlingen veel sneller waar ze moeten zijn, waardoor ze het gevoel krijgen dat ze waar voor hun geld krijgen in een LMS of e-learningplatform.

Focus op schoon en sterk:

  • Afbeeldingen met interactie

  • Interactieve video's of videoquizzen

  • Online activiteiten

  • Gamificatie

  • SCORM

  • Interacties

  • Sterk gemerkte inhoud

Het vereenvoudigen van het ontwerp van je eLearning cursus kan ook helpen om het gevoel van overweldiging bij de cursist te verminderen.

In plaats van te veel opties of links in één keer te zien in je leermateriaal, kunnen ze beter verwerken welke inhoud beschikbaar is, zodat ze sneller betrokken raken.
 
 

Kies voor de juiste lettertypen en kleuren in je online cursus

Er is veel onderzoek gedaan om te begrijpen waarom bepaalde kleuren verschillende betekenissen en associaties hebben.

Bedenk bij het kiezen van je kleuren wat je wilt overbrengen op leerlingen.

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat rood passie overbrengt.

Dus als je iets wilt verkopen, kies je misschien een rood kleurthema voor je online cursus, terwijl als je wilt dat mensen zich concentreren op één ding in het bijzonder, zoals een belangrijk bericht of het ondertekenen van een e-mail, een rustige blauwe kleur een betere keuze zou zijn.

Donkere kleuren zorgen ervoor dat we ons alerter en wakkerder voelen, terwijl lichtere kleuren eerder rustgevend aanvoelen - ook weer afhankelijk van de stemming die je wilt oproepen met je ontwerpkeuzes.

Een eLearning-merk is:

  • Kleuren

  • Lettertypen

  • Teksten

  • Afbeeldingen

  • Animaties

  • Geluiden

  • Grafieken

 

Ervoor zorgen dat je eLearning-cursus correct is gestructureerd

Zorg ervoor dat je je online leerlingen betrekt door koppen, opsommingstekens en lijsten te gebruiken. Wees consequent in het gebruik ervan, zodat lezers ze in elk deel van je inhoud verwachten. Consistentie helpt je ook om een visueel aantrekkelijkere elearning cursus te maken, waarin leerlingen gemakkelijk kunnen navigeren.

Door cursisten visuele aanwijzingen te geven over waar ze zich bevinden in een cursus, kun je hen aanmoedigen om bij elk onderdeel betrokken te blijven en door te gaan tot ze alle activiteiten hebben voltooid.

 
 

Grafieken en diagrammen gebruiken om complexe gegevens op te splitsen

Grafieken en diagrammen zijn één van je beste hulpmiddelen bij het ondersteunen van complexe informatie voor het ontwerpen van eLearning-cursussen.

Met een grafiek kun je bijvoorbeeld laten zien hoe twee of meer variabelen in de loop van de tijd samen veranderen en met een grafiek kun je gegevens (zoals enquêteresultaten) op een georganiseerde manier weergeven.

Deze visuele hulpmiddelen helpen eLearners om in één oogopslag informatie te zien die anders misschien overweldigend of moeilijk te verwerken zou zijn. Maar om ze effectief te gebruiken, moet je er wel over nadenken en er moeite voor doen; zorg ervoor dat je je cursus niet onoverzichtelijk maakt door te veel visuals toe te voegen die niet nodig zijn.

Alle afbeeldingen moeten een doel hebben, namelijk je eLearning-doel ondersteunen.

 

Grafiek

 

Kies voor relevante afbeeldingen van hoge kwaliteit voor je online cursussen

Niets kan de betrokkenheid en leerervaring van een leerling meer schaden dan een saaie afbeelding van lage kwaliteit.

Bovendien is het vaak moeilijk om te weten waar je afbeeldingen van hoge kwaliteit kunt vinden die ook relevant zijn voor je leerlingen. Er zijn zo veel gratis afbeeldingssites; je hoeft alleen maar te attribueren en hebt geen verdere toestemming nodig van een auteursrechthouder.

Als je vindt dat creative commons-afbeeldingen niet voldoen of niet relevant zijn, lees dan eerst over fair use voordat je inhoud voor commerciële doeleinden gebruikt.

Je moet er zeker van zijn dat je afbeeldingen onder de richtlijnen voor eerlijk gebruik vallen voordat je ze in je cursus gebruikt; zo niet, dan kan dit leiden tot juridische stappen tegen jou of je bedrijf.

 
 

Pauzemomenten gebruiken in het ontwerp van je eLearningcursus

Stop en geef je leerlingen de kans om te absorberen wat je net hebt gezegd of laten zien.

Dit kan betekenen dat je ze vragen stelt of dat je ze een oefening laat doen. Hen vragen om stil te staan en zelf na te denken is een belangrijk onderdeel van betrokkenheid omdat het mensen uit de automatische pilootmodus haalt.

Pauzemomenten toevoegen aan je e-learningcursus kan studenten helpen om je cursussen interessant te vinden.

Stel vragen aan uw online leerlingen

Een van de beste manieren om leerlingen bij je online cursus te betrekken, is door vragen te stellen.

De truc hierbij is dat je niet op zoek bent naar een simpel geheugensteuntje, maar naar kritisch denken, analyse en synthese van je leerlingen.

Stel een vraag die hen aanmoedigt om in hun geheugen en kennis te graven-synthetiseer wat ze al weten om tot een antwoord te komen.

Als leerlingen zich niet op hun gemak voelen bij het zoeken naar nieuwe informatie of bij het maken van voorspellingen op basis van wat ze weten, zullen ze snel afhaken of helemaal wegzappen.

Uiteindelijk gaat het erom lerenden iets te geven dat de moeite waard is om aandacht aan te besteden, en hen vervolgens tot nadenken aanzettende vragen te stellen waardoor ze zich gaan verdiepen in plaats van af te sluiten.

Focus op één leerdoel

Als je een eLearning-strategie voor je leerlingen ontwikkelt, moet je onthouden dat het het beste is om één primair leerdoel te hebben.

Als je te veel doelen hebt, kunnen leerlingen overweldigd raken en aangezien ze maar een beperkte cognitieve capaciteit hebben, is er een grens aan hoeveel informatie ze in één keer kunnen opnemen.

Dus als je meerdere doelen hebt, probeer ze dan zo te rangschikken dat je leerling zich op slechts één doel tegelijk concentreert en dan geleidelijk naar alle doelen toewerkt.

 
 

Bied beloningen voor extra inspanningen voor lerenden

Mensen doen veel om beloningen te verdienen. Je kunt gebruik maken van dat verlangen door hen stimulansen te bieden om extra inspanningen te leveren tijdens het voltooien van je eLearning-cursus.

Het uiteindelijke doel hiervan is om de algemene betrokkenheid te verhogen en de retentie te verbeteren door deelnemers het gevoel te geven dat er iets op het spel staat terwijl ze je cursus doorlopen.

Door beloningen aan te bieden voor extra inspanningen zullen gebruikers eerder geneigd zijn om zich met het cursusmateriaal bezig te houden, te interageren met andere studenten en hun gedachten te delen over wat ze aan het leren zijn.

Geef duidelijke aanwijzingen aan online leerlingen

Duidelijke aanwijzingen geven voor je eLearning cursus en naast tekst ook visuals voorzien, kan je cursisten helpen om geëngageerd te blijven.

We weten allemaal dat tekst veel gemakkelijker te consumeren is dan een hoop afbeeldingen, dus hou ze zo eenvoudig mogelijk maar voorzie toch visuals naast de tekst.

Opsommingstekens zijn een goede manier om paragrafen in stukjes te verdelen en ervoor te zorgen dat de ogen van lezers niet afdwalen. Dit kan ook helpen om de leerresultaten te verbeteren door leerlingen gefocust te houden op de informatie.

Naast het opnemen van opsommingstekens in het ontwikkelingsproces van je eLearning content, organiseer je ook andere aspecten van je cursus - zoals afbeeldingen en video's - volgens de belangrijkste onderwerpen of concepten in je content.

Dit helpt om informatie methodisch en logisch te presenteren, wat voordelig kan zijn voor leerlingen die anders misschien doelloos rondneuzen door informatie die ze zelf hebben gevonden.

 
 

Veel plezier bij het maken van je eLearning cursus

Eén manier om afhaken in een online cursus tegen te gaan, is ervoor te zorgen dat je inhoud leuk en boeiend is.

Natuurlijk is plezier niet alles als het gaat om leren, er zijn serieuze momenten in veel cursussen die moeten worden aangepakt, maar een zekere mate van plezier kan lerenden helpen om op te letten, gemotiveerd te blijven en grondiger te leren.

Het hoeft geen flashgame te zijn of een liedje over jezelf zijn; elke korte activiteit (minder dan 10 minuten) die je aan het lachen maakt of aan het denken zet, is goed.

Zorg er wel voor dat je in het begin niet te veel humor gebruikt; als dingen niet goed gaan voor een leerling, kan hij/zij gemakkelijk afhaken uit verveling voordat hij/zij heeft gezien hoe effectief je cursus echt is.

Vraag hun feedback

Een van je meest waardevolle bronnen als instructieontwerper is je doelgroep. Zij kunnen je voorzien van eerlijke, ongefilterde feedback over hun perceptie van hoe goed aan hun behoeften wordt voldaan.

Laat meerdere mensen je materiaal testen en luister dan goed naar wat ze te zeggen hebben. Let niet alleen op hun feedback, maar ook wanneer ze niet meer deelnemen aan een bepaalde activiteit of subsectie.

Als het ene type leerling dat vaker doet dan het andere, dan is daar waarschijnlijk een goede reden voor - maar alleen als je erachter komt waarom, kun je eventuele problemen corrigeren die ontstaan door je inhoudsontwikkeling of cursusontwerp af te stemmen op verschillende typen leerlingen.

E-learning betrokkenheid

Als je de betrokkenheid van je online leerlingen wilt verbeteren, begin dan met de belangrijkste onderdelen van het ontwerpen van e-learningcursussen en het ontwikkelen van e-learningcontent.

Overweeg vervolgens deze 10 tips voor het creëren van boeiende online leerervaringen.

Onthoud dat effectief leren meer is dan alleen lerenden wakker en betrokken houden; het gaat er ook om ervoor te zorgen dat ze actief betrokken zijn bij hun leerproces.

Je kunt zorgen voor een grotere betrokkenheid van lerenden door een actieve benadering toe te passen bij zowel het ontwerp van cursussen als de ontwikkeling van content.

Neem contact op met onze experts in het ontwikkelen van eLearning-content als je wilt dat we boeiende eLearning-cursussen van hoge kwaliteit voor je maken.
 
Previous
Previous

Ons platform voor eLearning projectbeheer

Next
Next

Top 9 LMS trends voor 2022