Best practices beoordelen voor eLearning-platform

Het uiteindelijke doel van een team dat elearning cursussen ontwikkelt, moet zijn om de best mogelijke elearning platformcursussen te maken en tegelijkertijd tijd en kosten te besparen.

Dit kan alleen worden bereikt door best practices te volgen. Hier zijn 10 van de meest effectieve best practices voor het beoordelen van elearning die je team zullen helpen om het elke keer weer goed te doen.


De Elearning-doelstellingen definiëren

De eerste stap in een effectief e-learning ontwikkelingsproces zijn leerdoelen. Een set leerdoelen beschrijft wat er zal worden bereikt als resultaat van het voltooien van een trainingsprogramma of instructiesessie.

Met ELearning-doelen kunnen cursisten en instructeurs ook bepalen of aan specifieke leervereisten is voldaan door veranderingen in kennis, vaardigheden en/of houding te meten.

Of je nu een online simulatie voor medische technici ontwerpt of doelen stelt voor een trainingsprogramma voor werknemers, het is van cruciaal belang dat je nadenkt over wat je wilt dat deelnemers leren tijdens de tijd die ze doorbrengen met je instructiemateriaal.

Hoe duidelijker en meetbaarder de e-learning doelstellingen van je bedrijf zijn, hoe beter je in staat zult zijn om de effectiviteit van de training te beoordelen en je voor te bereiden op toekomstige groei.


E-learning afstemmen op de behoeften van het bedrijf

Veel bedrijven geloven dat kennisoverdracht - werknemers leren hoe ze hun werk beter kunnen doen - de sleutel is tot betere prestaties. Maar dat is niet altijd zo; vaak wil je als bedrijfseigenaar dat werknemers iets kunnen doen in plaats van alleen maar begrijpen waarom ze iets moeten doen.

Om trainingen aan te bieden die zijn afgestemd op de werkelijke behoeften en verwachtingen van hedendaagse werkgevers, moet u de behoeften op de werkplek beoordelen door nauw samen te werken met werknemers op verschillende afdelingen.

Gebruik de input van werknemers bij het ontwerpen en creëren van instructie-inhoud voor een effectievere leerervaring. Immers, als leerlingen geen nieuwe vaardigheden opdoen of efficiënter gaan werken na het volgen van uw e-learningcursussen, dan maakt het niet uit hoeveel tijd en moeite er in de ontwikkeling ervan is gestoken.


Niet-ontwerpers integreren in het ontwerpproces van elearning

Het is niet omdat je geen ontwerper bent dat je geen deel kan uitmaken van een elearning ontwerpproces. Eigenlijk zou je dat wel moeten zijn!

Bij veel succesvolle elearningprojecten waren ook niet-ontwerpers betrokken, die vervolgens waardevolle feedback gaven over wat zij verkozen en effectief vonden. Hoe meer mensen betrokken zijn bij een project, hoe beter het wordt - sluit jezelf dus niet uit. En zelfs als je ontwerpt maar geen professionele ontwerper bent, zal het krijgen van gebruikersfeedback in een vroeg stadium helpen om je ontwerpen naar een hoger niveau te tillen. Zoek een paar goede mensen (zowel ontwerpers als niet-ontwerpers) en betrek hen in een vroeg stadium bij het testen, zodat wanneer je elearning cursussen worden gelanceerd, ze echt zullen werken voor je gebruikers.

Het integreren van gebruikersfeedback in de ontwikkeling van elearningcursussen is vooral belangrijk nu steeds meer organisaties overstappen op blended elearningmethoden met minder contacttijd met de docent.


Gebruik waar mogelijk op standaarden gebaseerde formats in Elearning cursussen

De op standaarden gebaseerde formaten zoals SCORM worden veel gebruikt door eLearning-toepassingen en andere leermanagementsystemen. Dit maakt het leven gemakkelijker voor zowel ontwikkelaars als eindgebruikers omdat deze formaten direct gebruikt kunnen worden zonder dat ze geconverteerd hoeven te worden.

Als je tijd wilt besparen, doe het dan goed vanaf de eerste dag in plaats van tijd te verspillen aan het maken van een gelijkwaardige versie voor een propriëtair formaat. Gebruik ook op standaarden gebaseerde bestandsformaten zoals HTML, zodat bestanden op alle besturingssystemen (PC of Mac) kunnen worden bekeken.

Het gebruik van interoperabele formaten zal ook zoekmachines zoals Google helpen om je elearning cursusmateriaal beter te indexeren.


Elearningcursussen vereenvoudigen, vereenvoudigen, vereenvoudigen

Het doel van een e-learning beoordeling is om te meten hoe goed een leerling een onderwerp geleerd heeft. Dat is het! Om dat te doen, hoef je maar 1-2 vragen te stellen over hun begrip.

Dit kan in twee vormen: waar of onwaar en meerkeuzevragen. Ja- of nee-vragen hebben de voorkeur omdat we zo gemakkelijker kunnen vaststellen waar leerlingen hiaten in hun kennis hebben.

Meerkeuzevragen daarentegen zijn goed om het geheugen en de vertrouwdheid met concepten te beoordelen. Dit zijn allebei dingen waarvan we willen dat onze leerlingen ze op verschillende niveaus bezitten - het is dus belangrijk dat je weet wat voor soort vraag je stelt.

Maar in principe heb je maar 2 tot 3 vragen nodig per elearningresultaat.

Denk eraan: maak het niet te ingewikkeld; hou het eenvoudig! Zorg er ook voor dat je alternatieve manieren van aanbieden opneemt naast klik op volgende.

Als een e-learning beoordeling bijvoorbeeld bestaat uit het beantwoorden van een reeks korte antwoorden in een quiz scenario, zorg er dan voor dat je gedetailleerde uitleg geeft bij elke vraag zodat leerlingen deze kunnen terugvinden voordat ze verder gaan met de rest van hun beoordeling.

Neem niets aan van je leerlingen - zorg ervoor dat elk onderdeel een bepaalde actie van hen vereist, zodat je beter kunt beoordelen of ze elk concept volledig begrijpen.


ELearning Agentschap - Elearning Platform

De inhoud van elearning aanpassen aan de behoeften van de leerling

Een snelle tip bij het evalueren van je leren is om te testen hoe goed leerlingen in staat zijn om toe te passen wat ze hebben geleerd in je online cursus door hen vragen te stellen over bepaalde elearninginhoud die je hebt behandeld.

Als ze het niet goed kunnen toepassen, kijk dan of je iets hebt weggelaten, of dat je het misschien anders kunt formuleren of beter kunt uitleggen. Vergeet niet dat leren op meerdere niveaus gebeurt, niet alleen via tekst, maar ook via afbeeldingen en video's.

Vergeet deze elementen niet bij het aanpassen van elearning content!


Leerlingen een pad door de inhoud laten kiezen

Het kiezen van een pad door de inhoud geeft leerlingen zeggenschap over hun leerervaring. Zorg ervoor dat je genoeg opties hebt (5+ is ideaal) zodat elke leerling een onderwerp vanuit een andere hoek kan benaderen als hij dat wil.

Ze zullen niet alleen het gevoel hebben dat ze meer controle hebben over hun leerproces, maar het zal ze later ook helpen om materiaal te onthouden. Het kan ook betrokkenheid aanmoedigen; als iemand eenmaal tijd in een activiteit heeft geïnvesteerd, is de kans groot dat hij die ook afmaakt.

Sterker nog, door bij te houden welke paden mensen door de elearning content afleggen, kun je patronen ontdekken en gerichtere suggesties genereren voor leerlingen die op bepaalde gebieden lijken vast te lopen. Hierdoor kun je toekomstige iteraties van cursussen veel nauwkeuriger aanpassen.


Meerdere vormen van contentlevering integreren

Neem interactiviteit en beoordelingen op in video's, webinars en presentaties - afhankelijk van je onderwerp kun je deze modaliteiten ook opnemen in documenten of andere geschreven content.

Al deze formats zorgen ervoor dat leerlingen betrokken raken bij realtime leren. Als ze een live webinar of presentatie volgen, of een video met polls, vragen of discussies, krijgen ze de kans om te pauzeren en na te denken over wat ze hebben geleerd.

En als je na elke module in een online cursus (of hoofdstuk in een boek) goed opgestelde pre- en posttests gebruikt, zullen leerlingen duidelijk bewijs hebben van wat ze weten en waar ze nog aan moeten werken.

Ze kunnen die zelfgerapporteerde scores van de pre-test zelfs meenemen naar hun werkgever als bewijs van wat ze hebben geleerd. Het gebruik van verschillende platforms en mediatypen helpt om de inhoud op te splitsen, zodat leerlingen niet in slaap vallen tijdens een overdaad aan informatie; het geeft hen ook verschillende manieren om zich bezig te houden met materiaal dat voor hen werkt.


Plan voor continue meting en verfijning

Het is niet omdat je een afgewerkt product hebt, dat het tijd is om verder te gaan. Je moet plannen maken voor continue meting en verfijning van elk onderdeel van je proces. Stel doelen, verzamel gegevens en analyseer resultaten zodat je continu kunt verbeteren.

Dit zorgt ervoor dat je betere resultaten behaalt in minder tijd en met minder middelen. Het helpt ook om problemen zoals scope creep te voorkomen; als je mensen hebt die resultaten meten (en veranderingen verwachten), is scope creep veel minder waarschijnlijk.

Scope creep komt vaak voort uit goede bedoelingen - als een initiatief niet zo goed werkt als gepland, kan er druk zijn om het meer middelen te geven of meer functies toe te voegen om het op te lossen.

Hoewel nieuwe functionaliteiten problemen op korte termijn lijken op te lossen, zorgt een overdaad aan functionaliteiten voor problemen op lange termijn: een overdaad aan functionaliteiten leidt tot een overdaad aan gebruikers, wat weer leidt tot afhaken.

Als je een vaste manier hebt om de voortgang bij te houden en veranderingen in de loop van de tijd te bekijken, zullen teams veel minder geneigd zijn om onnodige (of ineffectieve) inspanningen toe te voegen. Als het bijvoorbeeld je doel is om het aantal gebruikers te verhogen die 40 uur training nodig hebben voordat ze een bepaalde softwaretool effectief kunnen gebruiken, maar het aantal gebruikers dat de tool heeft voltooid na zes maanden nog niet snel genoeg stijgt, overweeg dan om een of meer van deze elementen te wijzigen: Kenmerken van de gebruiker: Volgen gebruikers de training vooral uit interesse? Motivatie op de werkplek? Of zijn ze verplicht door human resources?


Bouw mogelijkheden in voor samenwerking, feedback en revisie

Als leerlingen een online cursus volgen, is het belangrijk dat ze constante en consistente feedback krijgen en dat ze die ideeën zien evolueren naar betere ideeën.

Een voorbeeld van een goede mogelijkheid om samen te werken en te herzien, is leerlingen vragen om commentaar te geven op elkaars blogs of video's. Door dit soort mogelijkheden te stimuleren, geef je ze meer manieren om met elkaar te werken en hun vaardigheden te verbeteren. Onthoud dat het niet alleen belangrijk is hoe leerlingen reageren in een bepaalde periode, maar ook hoeveel ze verbeterd zijn ten opzichte van het begin.

Om feedback te krijgen over individuele opdrachten en hun vooruitgang te vergelijken met eerdere inzendingen, kun je het gebruik van geautomatiseerde beoordelingshulpmiddelen zoals intelligent auto-grading overwegen. Met een intelligent gradebook kun je zien wie hulp nodig heeft bij welke opdracht. Zo kun je de vooruitgang van je leerlingen tijdens elke module beoordelen en bijhouden, terwijl je nuttige inzichten krijgt en opties om het leren van leerlingen onderweg te ondersteunen.

Je kunt merken dat sommige leerlingen moeite hebben met bepaalde onderwerpen of concepten, dus je kunt secties binnen specifieke lessen maken om extra ondersteuning te bieden. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen betrokken blijven en blijven leren, ongeacht of ze met sommige onderdelen meer moeite hebben dan met andere.


Conclusie

Net als in elk ander vakgebied is het belangrijk dat professionals in eLearning en online training op de hoogte blijven van de huidige trends en ontwikkelingen in hun sector.

De technologie van vandaag verandert voortdurend. Wat een paar jaar geleden werkte, is nu misschien niet meer effectief, dus op de hoogte blijven van trends is cruciaal voor succes. En nu heb je een idee van 10 van de meest effectieve best practices voor het beoordelen van elearning die je team zullen helpen om het elke keer weer goed te doen.

Previous
Previous

Beste eLearning-platforms van 2022

Next
Next

Hoe kan TheLearning LAB scholen en universiteiten helpen om hun leerervaring te verbeteren?