8 Best Practice elearning tips voor mobiel leren

 

Of je nu mobiele telefoons, laptops, tablets of desktops gebruikt, je bent verbonden met eindeloos veel informatie en bronnen en hebt waarschijnlijk wel eens gebruik gemaakt van mLearning of eLearning.

Op dit moment denk je misschien: "Wat is het verschil tussen mLearning en eLearning?

Wel, eLearning maakt gebruik van connectiviteit, maar mobiel leren leeft het echt. Het brengt het beste van eLearning naar de meest veelzijdige platforms.

eLearning-bureaus erkennen de kracht die mobiel leren nu al heeft en de exponentieel grotere kracht die het de komende jaren zal hebben. Het is een bloeiende business en lerenden profiteren enorm van de verschuiving naar mLearning!

Technologie heeft innovatie gestimuleerd; het helpt mensen beter te leven, beter te leren, beter te onderwijzen en beter te verkennen. Vandaag bezitten meer dan 3 miljard mensen wereldwijd een mobiele telefoon. De voorspelling is dat het aantal nieuwe gebruikers de komende jaren met honderden miljoenen zal toenemen en elk van hen is een potentiële lerende. Ons team bij TheLearning LAB heeft de 8 beste eLearning praktijktips samengesteld die je moet weten als je je waagt aan mobiel leren. Wil je meer weten? Lees dan snel verder!

eLearning agentschap


8 beste eLearning praktijktips voor mobiel leren


 

1. Focus op eLearning gebruikerservaring

Je gebruikers verdienen een soepel lopende, eenvoudig te navigeren en vlekkeloze leerervaring. Iets minder staat hun leerproces in de weg en je cursus verliest snel aan waarde.

Is de cursus duidelijk opgedeeld in modules? Is het gemakkelijk om van de ene module naar de volgende te navigeren? Is er een gebruikersdashboard met hun persoonlijke leervorderingen?

Is UX volledig geïntegreerd in uw eLearningstrategie? Geef je leerlingen gemak en je zult beloond worden met betrokkenheid.

 

 

2. Houd eLearning-cursussen hapklaar

Mobiel leren draait om gemak. Lange, ingewikkelde modules zijn zeker niet de beste oplossing. Door het kort en krachtig te houden en ervoor te zorgen dat je leerlingen een onderdeel in hun 10-15 minuten kunnen doorlopen, haal je het meeste uit de cursus terwijl hun aandachtsspanne op zijn scherpst is.

Bite-sized content is een vitaal aspect van het aanbieden van een succesvolle mLearning cursus.

Houd in gedachten dat volgens onderzoek van het MIT eLearning-video's het best tot hun recht komen als ze niet langer zijn dan 6 minuten - je kunt je voorstellen wat dit betekent voor andere, over het algemeen minder boeiende inhoudstypes!


3. De prestaties van eLearning optimaliseren

Niet iedereen heeft 5G en de snelste, modernste smartphone die nog maar net uit is. Je content moet probleemloos draaien, ongeacht de connectiviteit en de leeftijd van het mobiele apparaat - dus je moet optimaliseren! Je content moet soepel draaien, zelfs onder minder ideale omstandigheden.

Denk er ook aan om downloadgroottes klein te houden voor bijvoorbeeld extra leesmateriaal in de vorm van pdf's, infographics en andere downloadbare content.

Frustratie is de vijand van productiviteit en leren, en weinig is frustrerender voor een leerling dan een half uur lang naar de telefoon te kijken met de melding 'download in behandeling'!


4. Maak het interactief

Eenzijdig, monotoon leren boeit niemand. Passief leren, zoals het lezen van een tekst, doet het niet voor de meeste mensen. Interactiviteit is de sleutel tot het ontsluiten van het potentieel van je lerenden. Door hen animaties, interactieve eLearning videocontent, gamification en interactieve quizzen te bieden, ga je de verveling tegen door eentonigheid overboord te gooien en te vervangen door stimulerende content. Weet je niet zeker wat interactief leren inhoudt?

TheLearning LAB produceert elk type interactieve mLearning content dat je maar kunt bedenken, dus je hoeft dit niet alleen te doen!

TheLearning LAB eLearning agentschap


5. Traceer gegevens - en gebruik ze!

Feedback van gebruikers speelt een essentiële rol in de beslissingen die je neemt voor de toekomst van je cursusontwerp. Je moet je leerinhoud aanpassen aan de behoeften van de gebruikers en om je product voortdurend te verbeteren, moet je feedback verzamelen.

Waarom geen commentaargedeelte voor verzoeken, suggesties of problemen van studenten? Of nog beter, geef uw deelnemers een rechtstreeks contactadres in geval van problemen. Wanneer lerenden feedback geven, moet je klaar zijn om te beoordelen wat de feedback betekent en hoe je hun mobiele leerervaring kunt verbeteren.

Voelt dat als veel werk? Geen zorgen, een bureau zoals TheLearning LAB, gespecialiseerd in eLearning en alles wat daarbij komt kijken, kan zelfs de meest ingewikkelde analyses in de gaten houden - en de nodige veranderingen doorvoeren!


 

6. Update, update, update

De wereld draait door en de cursusinformatie blijft veranderen, uitbreiden en verfijnen. Verouderde cursusinhoud is een van de ergste fouten die je kunt maken op het gebied van mLearning, net als het niet beginnen met een strategie! Blijf innoveren, verbeter de inhoud met de nieuwste technologie en herzie de informatie die je cursisten krijgen.

Er is geen andere manier om het te zeggen: zonder updates wordt je cursus binnen de kortste keren oud nieuws.


7. Wees slim met eLearning-inhoud

Het doel van je cursus is om je leerlingen op te leiden, te stimuleren en te betrekken; niet om ze het gevoel te geven dat je ze als incompetent beschouwt of dat hun tijd te kort is. Houd je aan de leerdoelen die in je strategie zijn gedefinieerd, minimaliseer raakvlakken en onnodige opvulling en presenteer de informatie op een geleidelijk toenemend moeilijkheidsniveau.

Als je leerlingen waarschijnlijk met verschillende niveaus aan de cursus beginnen, zorg dan voor een instapquiz die hen op het juiste leerniveau brengt! Je leerlingen moeten zich gesterkt voelen en klaar zijn voor de volgende stap, zonder overweldigd te worden. Vergeet niet wat we eerder zeiden over hapklaar leren!

Een gedetailleerde, op best practices gebaseerde strategie is je winnende ticket voor het maken van een succesvolle mLearning cursus.


TheLearning LAB agency, eLearning en mLearning voor de echte wereld.


8. Minimaliseer scrollen

Houd tekstsecties kort, zorg ervoor dat video's en andere interactieve inhoud vaak voorkomen en gebruik lay-outs die gebruikers aanmoedigen om door te klikken naar de volgende sectie in plaats van eindeloos te scrollen door een stroom van informatie.

Door dia's te gebruiken in plaats van pagina's (vooral als ze genummerd zijn of geflankeerd worden door een voortgangsbalk!) weten je leerlingen hoe ver ze al zijn en wat ze nog moeten doen. Geef ze overzicht en controle over hun leerproces en je krijgt er betrokkenheid en zelfontplooiing voor terug.


Klaar voor de mobiele elearning ervaring?

Het klinkt misschien als veel om te verwerken als je een lijst als deze leest, en je vraagt je misschien af hoe jouw organisatie dit allemaal voor elkaar kan krijgen. Het bijhouden van dit soort best-practice aanbevelingen, naast het op de hoogte zijn van de laatste trends en technologieën, en het produceren van de inhoud, quizzen, video's en afbeeldingen is geen klus voor leken.

TheLearning LAB heeft meer dan 15 jaar ervaring in de branche en onze 360° aanpak voor het leveren van eLearning- en mLearning-oplossingen zorgt ervoor dat uw visie wordt vertaald in de allerbeste leermogelijkheden voor uw cursisten.

Neem contact op met ons bureau in Genève en laat ons u helpen bij het ontwerpen van de innovatieve en boeiende mLearning-content die uw deelnemers nodig hebben. We stemmen de inhoud af op de individuele behoeften van de organisatie en de lerenden; we doen niet aan algemene, massaal aangeboden inhoud, omdat we weten dat lerenden individuen zijn en dat personalisatie zorgt voor authentieke betrokkenheid en leren van hoge kwaliteit.

Bij TheLearning LAB ontwerpen we individuele gebruikerservaringen die de mensen achter de organisatie zien, en produceren we content voor onderweg en blended learning-oplossingen, gamification, videoproductie, contentontwikkeling en meer.

Uw branche is uw niche, eLearning is de onze. Door onze krachten te bundelen, maken we van een idee een succesvolle eLearning-ervaring voor uw organisatie. Geïnteresseerd? Neem contact met ons op!

 

Previous
Previous

6 tips stemacteur voor eLearning-video en podcasts

Next
Next

Verhoog uw winst met eLearning: 5 belangrijke feiten