Hoe voorkomt u frustratie bij uw leerlingen? Tips om ze geboeid te houden

Frustratie is een natuurlijk onderdeel van het elearningproces. Wanneer onze hersenen iets tegenkomen waar ze niet helemaal uitkomen, ervaren we dat moment als frustratie.

Dit fenomeen kan eigenlijk een goede zaak zijn, omdat het onze hersenen een signaal geeft dat er meer werk aan de winkel is.

Leren is een complex proces en vergt inspanningen.

  • Tijd

  • Herhaling

  • Focus

  • Toewijding

  • Stressmanagement

In deze blogpost leer je hoe frustrerende momenten een essentieel onderdeel zijn van het leerproces en wat je kunt doen om lerenden te helpen die uitdagingen te overwinnen, zodat ze vooruitgang blijven boeken in plaats van hun nieuwe vaardigheden op te geven.

Lees verder om te ontdekken hoe en waarom lerenden gefrustreerd raken, hoe je de frustratie van lerenden in je eigen e-learning cursussen kunt verminderen, en een aantal goede voorbeelden van hoe andere Instructional Designers en eLearning ontwerpers dit probleem vanuit verschillende invalshoeken hebben aangepakt.

 


Leerlingen meer betrekken


Wat is Leerfrustratie?

Frustratie is een emotionele reactie op het gevoel dat je niet kunt krijgen wat je wilt of nodig hebt. Het kan voortkomen uit een aantal dingen, waaronder :

  • Stress,

  • Verveling,

  • Onzekerheid,

  • Of het gevoel dat je inspanningen geen verschil maken.

Als het om leren gaat, is er sprake van frustratie wanneer leerlingen op een muur stuiten en het gevoel hebben dat ze niet verder kunnen.

Wanneer hun hersenen hard werken om nieuwe concepten te begrijpen, maar niet verder komen, sluipt de frustratie erin.

Leerfrustratie kan zich op verschillende manieren uiten. Het kan gaan om gevoelens van ongeduld of rusteloosheid, een verlangen om verder te gaan met meer vertrouwde onderwerpen, of het gevoel dat er geen hoop is om nieuwe informatie te begrijpen. Frustratie kan er ook toe leiden dat leerlingen zich afsluiten en de leerervaring helemaal opgeven.

 



Waarom ervaren we frustratie bij het leren?

Wanneer we iets nieuws leren, is de weg naar onze hersenen die verantwoordelijk is voor het verwerken van die informatie niet volledig ontwikkeld.

Dit proces heet synaptisch snoeien, en het gebeurt gedurende ons hele leven. We hebben bijvoorbeeld allemaal herinneringen uit onze kindertijd, zoals fietsen of lezen.

Maar waarom hebben we überhaupt herinneringen aan deze dingen?

Het antwoord is dat onze hersenen paden creëren zodat we ons deze dingen later kunnen herinneren. Deze paden zijn afhankelijk van onze omgeving om de neuronen in onze hersenen aan te wakkeren die ons helpen herinneren.

Maar hier is het addertje onder het gras:
Als we jong zijn, zijn onze hersenen supergevoelig voor externe prikkels. Daarom herinneren kinderen zich gebeurtenissen uit hun kindertijd veel beter dan volwassenen.

Deze externe prikkels, zoals de geur van het gras na een regenbui of het gevoel van de bladeren aan de bomen, helpen bij het oproepen van herinneringen aan specifieke gebeurtenissen, en we vergeten ze niet.

 



Tip 1: Presenteer net genoeg inhoud om nieuwsgierigheid op te wekken

Naarmate een leerling je cursus doorloopt, bereikt hij onvermijdelijk een punt waarop hij niet volledig begrijpt wat hij nu moet weten.

Als dat gebeurt, zullen ze gefrustreerd raken. Als u zich bewust bent van het vertrouwensniveau van uw cursist, kunt u precies genoeg informatie geven om zijn nieuwsgierigheid aan te wakkeren en hem te helpen zich zeker genoeg te voelen om verder te gaan.

Oplossingen :

  • MicroLeren

  • Nuggets leren

  • Niet overladen

  • Video leren

  • Live discussies

Als je te veel informatie presenteert, loop je het risico dat je leerlingen overstelpt met te veel informatie, waardoor ze gefrustreerd raken. Je loopt ook het risico hen te vervelen, wat in de weg staat van het noodzakelijke proces om nieuwsgierigheid op te wekken die de leerlingen kan helpen vertrouwen op te bouwen en nieuwe inzichten te ontdekken.

 


Tip 2: Geef net genoeg instructie om vertrouwen op te bouwen

Als uw leerlingen vertrouwen hebben, is de kans groter dat ze uw cursus blijven volgen, nieuwe vaardigheden ontwikkelen en het geleerde vasthouden.

Omdat elke leerling uniek is, kan het moeilijk zijn om precies te weten hoeveel instructie je elke leerling moet geven. Het is belangrijk te onthouden dat leerlingen op verschillende manieren leren, dus er is geen standaardaanpak om precies genoeg instructie te geven om vertrouwen op te bouwen.

  • Hulpmiddelen bouwen

  • Toename eCoaching

  • Adopteer Sociaal Leren

  • De leerling centraal stellen

Wat de ervaring van de leerling betreft, zijn er een paar factoren die u kunnen helpen beslissen hoeveel instructie u moet geven:

  1. In welke fase van het leertraject bevinden zij zich momenteel?

  2. Waar staan ze in hun persoonlijke groeireis?

  3. Welke leerstijlen hebben hun voorkeur?

  4. Welke feedback hebben ze je gegeven over wat ze meer of minder nodig hebben?

 


Tip 3: Bied kortere herhalingscycli aan

Als we iets nieuws leren, verwachten onze hersenen herhaling. We moeten iets steeds opnieuw zien om de paden in onze hersenen aan te leggen die ons helpen herinneren.

Maar we hoeven iets niet één keer te leren om het daarna nooit meer te vergeten. Er is een goede plek in de herhalingscyclus die onze hersenen aanmoedigt om de nodige paden aan te leggen zonder dat daarvoor bovenmenselijke hoeveelheden geduld nodig zijn.

Begin bij het aanleren van nieuwe concepten met een langere herhalingscyclus. Dit helpt uw leerlingen vertrouwen op te bouwen in hun nieuwe vaardigheden en maakt de overgang naar een kortere herhalingscyclus gemakkelijker.

 


Tip 4: Zorg voor zinvolle herhaling

Als u kortere herhalingscycli wilt gebruiken, moet u er ook voor zorgen dat de herhaling die uw leerlingen doen, zinvol is. Als je veel betekenisloze herhaling geeft, loop je het risico dat je leerlingen saai worden, waardoor ze afhaken.

  • Interactie

  • Video leren

  • Activiteiten creëren

  • Regelmatige webinars

  • Chat & forums

  • Groepswerk

Dit kan het voor hen moeilijker maken om de noodzakelijke paden in hun hersenen aan te leggen om het geleerde te onthouden. Als u zinvolle herhaling biedt, helpt u uw leerlingen vertrouwen op te bouwen in hun nieuwe vaardigheden en maakt u de overgang naar kortere herhalingscycli gemakkelijker.

 


Tip 5: Wissel uw activiteiten en beoordelingspraktijken af

Wanneer u uw eLearning-cursus opbouwt, probeer dan uw activiteiten en beoordelingspraktijken te mengen. Vertrouw niet alleen op één activiteit of één aanpak om de vooruitgang van je leerlingen te beoordelen.

Variatie in activiteiten, zoals verschillende soorten media, spelletjes voor lerenden en manieren waarop lerenden zich met de inhoud kunnen bezighouden, kan de eentonigheid van herhaalde activiteiten doorbreken en nieuwe kennis op verschillende manieren versterken.

Evenzo kunt u, wanneer u een verscheidenheid aan beoordelingspraktijken gebruikt, uw leerlingen helpen betrokken te blijven en sneller vertrouwen op te bouwen.

 


Conclusie

Leerfrustratie is een natuurlijk onderdeel van het leerproces. Wanneer we nieuwe concepten en ideeën tegenkomen, werken onze hersenen hard om ze te begrijpen, wat energie kost.

Dit proces belast onze mentale bronnen, waardoor we gefrustreerd kunnen raken. Wanneer u eLearning-cursussen ontwerpt, kunt u lerenden helpen frustratie te vermijden door net genoeg inhoud te presenteren om nieuwsgierigheid op te wekken, net genoeg instructie te geven om vertrouwen op te bouwen, kortere herhalingscycli aan te bieden, uw activiteiten en beoordelingspraktijken te mengen, en in gedachten te houden dat elke lerende andere behoeften en vaardigheden heeft.

Previous
Previous

Agentschap voor de ontwikkeling van e-learning inhoud

Next
Next

Beste eLearning Platform in 2023