Succesvol Elearning Cursusontwerp
Om ervoor te zorgen dat je eLearning cursus boeiend en motiverend is en een maximale impact heeft, is het belangrijk om valkuilen te identificeren en ze op te lossen voordat ze problemen veroorzaken.
Met dat in gedachten, zijn hier 10 redenen waarom je e-learning cursus niet werkt en hoe je de situatie kan verhelpen. Kies ook altijd een modern e-learning platform met een krachtige Authoring Tool zoals TheLearning LAB.
1) Verkeerde doelgroep voor je elearningcursus
Je moet ervoor zorgen dat je je eLearning cursus maakt voor je publiek. Als het niet goed past, is de kans groot dat ze het niet zullen gebruiken. Probeer er geen inhoud in te stoppen waar er geen ruimte voor is.
Test en pas aan terwijl je bezig bent tot je feedback krijgt die je vertelt dat het nuttig, relevant en motiverend is. Als je bijvoorbeeld een e-learning cursus ontwikkelt voor managers, zorg er dan voor dat alle voorbeelden die je gebruikt vertrouwd zijn voor hen of houd ze er helemaal buiten!
Hetzelfde geldt voor werknemers - stop geen IT-jargon in hun training, alleen omdat het op een bepaald moment nuttig voor ze kan zijn.
Onthoud dat wat nuttig kan zijn voor de ene afdeling, een andere afdeling kan vervelen!
2) Slecht ontwerp van je cursus
De kwaliteit van uw eLearning cursussen kan uw bedrijf maken of breken. Als gebruikers het niet boeiend vinden, komen ze niet terug voor meer training. Om ervoor te zorgen dat gebruikers blijven terugkomen, kun je een robuust platform voor cursusontwikkeling gebruiken, zoals TheLeraning LAB.
Dit elearningplatform neemt veel stappen weg van het ontwerpen van cursussen - van het maken van content tot het bijhouden en rapporteren van gegevens - zodat je tijd hebt om je te richten op wat echt belangrijk is: het ontwikkelen van boeiende cursussen die je cursisten zullen gebruiken.
3) Elearningcursussen: Te lang, te saai
Als je eLearning cursus meer dan 60 minuten duurt, ben je te lang bezig. Als je eLearning cursus ervoor zorgt dat mensen willen slapen, is hij waarschijnlijk te saai.
De meesten van ons kunnen geen twee uur durende presentatie uitzitten, dus waarom zouden we een eLearning-cursus uitzitten? Om alles in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat je inhoud effectief en efficiënt wordt afgeleverd, moet je al in een vroeg stadium rekening houden met een aantal zaken.
Bepaal eerst wat je met je e-learningcursus wilt bereiken. Bedenk dan hoe je die informatie het best kunt presenteren.
Het doel van iets leren is niet alleen om het te leren - het gaat er ook om dat je die kennis in het echte leven kunt toepassen. Vraag jezelf dus af bij het ontwikkelen van je eLearning content: Hoe profiteert mijn leerling van het gebruik van mijn materiaal? Of Welke waarde haalt mijn leerling uit het voltooien van mijn materiaal?
Onthoud dat als ze niets leren van het bekijken of lezen van je materiaal, ze niet zullen geven om wat je voor hen hebt gemaakt. En als het ze niets kan schelen, dan zullen ze het niet gebruiken!
4) Gebrek aan leerdoelen voor je e-learning cursus
Een van de basisregels van eLearning is beginnen met een elearningdoelstelling. Een leerdoel kan omschreven worden als: Wat wil je dat je leerlingen weten of kunnen na het afronden van je cursus?
Zonder duidelijk te definiëren wat je wilt dat ze leren en waarom, is het moeilijk voor lerenden om te begrijpen waarom ze de moeite zouden moeten nemen om je cursus te volgen. Voor de ontwikkeling van je eLearning content heb je goede contentstrategieën nodig.
Als het gaat om het ontwikkelen van effectieve elearning contentstrategieën, zijn er twee belangrijke componenten die veel aandacht en planning nodig hebben - relevantie en publiek.
Als het gaat om online cursussen of video's, zijn de percepties en verwachtingen van lerenden het belangrijkst.
5) Geen interactiviteit in je elearning cursus
Er zijn veel eLearning platforms, elk met zijn eigen mogelijkheden en functies.
Welke je kiest, hangt af van de interactiviteit die je nodig hebt, je budget en het soort e-learning cursus dat je maakt.
Voor een eenvoudige presentatie heb je misschien geen geavanceerde interactieve tools nodig, zoals vertakkingsscenario's of het genereren van quizzen. Aan de andere kant, als je het gedrag van je leerlingen in een cursus wilt kunnen volgen om persoonlijke feedback en suggesties voor verbetering te geven, dan is dat misschien iets waar je naar moet kijken.
6) Ongepast gebruik van technologie in je e-learningcursus
Als je platforms voor het ontwikkelen van eLearning-inhoud gebruikt, zoals Articulate Storyline of Lectora Inspire, zorg er dan voor dat je je cursus instelt met de juiste technologie.
Sommige eLearningplatforms kunnen bepaalde taken stroomlijnen, terwijl ze andere moeilijk maken. Met sommige niet-interactieve software kun je bijvoorbeeld snel van scène veranderen, maar ze kunnen het ook moeilijk maken voor leerlingen om te begrijpen op welk scherm ze zich bevinden.
Als je een eLearning platform kiest, overweeg dan hoe makkelijk het voor jou en je cursisten zal zijn om te interageren met de inhoud en of die keuze het succes van je cursus kan beïnvloeden.
7) Geen feedback beschikbaar over uw elearningcursussen
Als je e-learning cursus je gebruikers geen gemakkelijke manier geeft om feedback te geven over hoe goed ze begrijpen wat je hen leert, dan is er geen echte manier om te weten of het werkt.
Zonder feedback van je gebruikers kan het veel moeilijker zijn om te bepalen of er dingen moeten worden aangepast en wat er specifiek moet worden verbeterd. Als je gebruik maakt van eLearningplatforms met ingebouwde analytics (bv. Google Analytics) of andere manieren om analytics voor je online cursussen bij te houden, kan dat ook helpen om potentiële problemen op te sporen.
Hoe meer gebruikersfeedback je hebt, hoe beter je in staat zult zijn om dingen in de toekomst te verbeteren!
8) Je Elearning cursus heeft geen visuele aantrekkingskracht
Een goede eLearning cursus kan de aandacht van een leerling tot 30 minuten vasthouden, daarom is het belangrijk om dynamische visuele hulpmiddelen te hebben die iets aantrekkelijks en interessants bieden.
De inhoud moet worden gepresenteerd in een gemakkelijk te begrijpen formaat met een logische stroom zodat leerlingen zich niet overweldigd of verward voelen.
Als je elearningcursus niet voldoende visueel aantrekkelijk is, is de kans groot dat hij door je leerlingen wordt overgeslagen of onvolledig wordt achtergelaten. Je krijgt immers maar één kans om een eerste indruk te maken.
9) Verwarrende navigatie in je Elearning cursus
Navigatie binnen eLearning-cursussen kan allerlei problemen veroorzaken, vooral als je niet-lineaire of vertakkende paden gebruikt.
Dit type navigatie maakt het moeilijker voor gebruikers om te zien waar ze zich op een bepaald moment bevinden en waar ze nu naartoe moeten.
Dit probleem wordt nog verergerd door slechte tekstinformatie die de cursisten vertelt in welke sectie ze zich bevinden en onjuiste labels op knoppen en links (veel ELearning-platforms hebben automatisch gegenereerde labels, dus ontwerpers hebben geen controle over deze labels).
Al deze problemen zorgen samen voor een verwarrende elearningervaring die leerlingen afleidt van het opnemen van nieuwe informatie.
10) Te weinig aandacht voor ontwerp/inhoudsontwikkeling
Een slecht ontwerp kan je elearning cursus irrelevant maken, wat betekent dat het niet bijdraagt aan de leerresultaten van de lerenden. Focus op een eenvoudige interface die gemakkelijk te gebruiken is en je doelstellingen duidelijk communiceert.
Als je er niet in slaagt om de ontwikkeling van eLearning-inhoud af te stemmen op de behoeften van de cursisten, kom je ook in de problemen: verwacht niet dat een online cursus op magische wijze aan alle leerbehoeften van je cursisten voldoet.
Als je wilt dat je e-cursus goed presteert, bereid je dan voor op een diepe duik in de kennis over inhoud en ontwerp.
Hoe kan het TheLearning LAB e-learning platform helpen?
Bij TheLearning LAB hebben we veel ervaring met het ontwerpen van eLearning en kunnen we je helpen vanaf het begin van je project tot het einde.
Van integratie met sociale leernetwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn groepen, polls om de reactie van je publiek op inhoud te peilen en hen aan te moedigen met elkaar in contact te komen, tot tools voor gegevensanalyse waarmee je kunt zien hoe gebruikers met video omgaan, wij hebben alles in huis om je elearningervaring naar een hoger niveau te tillen.