Hoe schrijft u elearning opleidingsdoelstellingen?

Tips en trucs om het goed te doen

Het schrijven van opleidingsdoelstellingen is een belangrijke stap in elk opleidingsprogramma. Het schetst wat de opleiding moet bereiken, wat haar effectiever zal maken, en hoe ze zal worden getest om te zien of ze succesvol was.

 

E-leerdoelen fungeren ook als controlepunten tijdens uw opleiding om na te gaan of u nog steeds in de juiste richting gaat. Als uw doelstelling is veranderd, kunt u uw strategie dienovereenkomstig aanpassen.

Als je nog nooit eerder trainingsdoelstellingen hebt geschreven, maak je dan geen zorgen! Het kan een beetje overweldigend zijn als je niet gewend bent om gedetailleerde analyses te schrijven.

Lees verder voor informatie over alles van het brainstormen van uw doelstellingen en het identificeren van de beoogde lerenden tot het integreren van verschillende leerstijlen en het creëren van meetbare doelstellingen voor uw doelstelling.

 


Wat is een e-learning opleidingsdoelstelling?

 

E-learning Opleidingsdoelstellingen zijn een belangrijk onderdeel van elk opleidingsprogramma. Ze schetsen wat de opleiding moet bereiken, waardoor ze effectiever wordt en hoe ze zal worden getest om te zien of ze succesvol was.

E-Learning Training doelstellingen fungeren ook als controlepunten tijdens uw training om na te gaan of u nog steeds in de juiste richting gaat.

Als uw doelstelling is veranderd, kunt u uw strategie dienovereenkomstig aanpassen. Opleidingsdoelstellingen zijn een belangrijk onderdeel van elk opleidingsprogramma.

Vragen:

  1. Wat nodig is,

  2. welke fout je moet vermijden,

  3. Wat zijn de stappen.

Zij schetsen wat de opleiding moet bereiken, wat haar effectiever zal maken, en hoe zij zal worden getest om te zien of zij succesvol was.

Maar voor de vragen:

·      Wat zijn de doelen?

·      Heeft u duidelijke doelstellingen?

·      Kunt u de ROI per Persona uitsplitsen?

Doelstellingen fungeren ook als checkpoints tijdens uw training om te controleren of u nog steeds in de juiste richting gaat. Als uw doelstelling is veranderd, kunt u uw strategie dienovereenkomstig aanpassen.

 

 Lees meer over het evalueren van online Training

elearning projectmanagement


Hoe brainstormen over elearning opleidingsdoelstellingen

 

Voordat u uw eLearning-opleidingsdoelstellingen begint te schrijven, moet u een lijst met ideeën voor uw opleidingsdoelstellingen opstellen.

Hoewel u niet noodzakelijk alle doelstellingen in één keer hoeft te bedenken, moet u proberen te brainstormen met het idee in gedachten dat elk opleidingsdoel klaar moet zijn om aan het einde van het programma te worden getest.

Ideeën checklist:

  1. Wat zijn de uitdagingen?

  2. Wat moet worden opgelost?

  3. Wat hebben we nodig:

    • Elearning cursussen

    • Interviews

    • webinars

    • Activiteiten

  4. Wie zijn de KMO's?

  5. Welk evaluatieproces zal ik volgen?

    • Donald Kirkpatrick

    • Philip ROI Model

    • Anderson’s Model

    • Kaufman vijf niveaus

Zo hebt u iets concreets om het succes van uw opleiding aan af te meten.

De beste manier om ideeën voor e-learning opleidingsdoelstellingen te bedenken, is een stap terug te doen en na te denken over wat uw opleidingsprogramma eigenlijk moet doen.

Zodra u een duidelijk idee hebt van wat uw e-learning opleidingsprogramma moet doen, bent u in een betere positie om ideeën te bedenken voor uw e-learning opleidingsdoelstellingen.

 

 


De kennisdoelstelling bepalen

 

Het eerste wat u moet doen bij het brainstormen over e-learning opleidingsdoelstellingen is de kennisdoelstelling van uw programma bepalen.

Dit is de kennis waarvan uw leerlingen aan het einde van uw programma de vruchten zullen plukken.

Het is belangrijk dat u begrijpt hoe de doelstellingen die u kiest, uw leerlingen zullen helpen de kennis te verwerven waar ze het meeste baat bij hebben.

Kennis Doelstelling:

  • Product

  • service

  • Workflow

  • instellen

  • overzicht

  • stappen

Als uw e-learning opleidingsprogramma bijvoorbeeld bedoeld is voor nieuwe werknemers van een bedrijf, moet de kennisdoelstelling van uw e-learning opleidingsprogramma de specifieke vaardigheden zijn die zij zullen leren zodra zij hun nieuwe functie uitoefenen.

Ook als uw opleidingsprogramma bedoeld is om leidinggevenden te leren hoe ze een team beter kunnen leiden, moet de kennisdoelstelling van uw opleidingsprogramma zijn hoe ze een team beter kunnen leiden.

 

 


Uw doelgroepleerlingen vinden

 

Vervolgens wilt u uw doelgroep vinden. Zo kunt u vaststellen wie aan uw programma zal deelnemen, wat hun specifieke doelstellingen en behoeften zijn, en wat uw programma voor hen moet bereiken.

Vaststellen:

  • Beoordeling

  • Persona's

  • Doelgroepen

  • Niveaus

U kunt uw doelgroepleerlingen vinden door de volgende stappen te nemen:

  1. Identificeer de behoeften van je leerlingen.
    Hoe specifieker je bent over de behoeften van je lerenden, hoe gemakkelijker het zal zijn om je elearningdoelstellingen te schrijven.

  2. Identificeer de doelstellingen van je leerlingen.
    Dit kan je helpen een beter idee te krijgen van wat je leerlingen hopen te bereiken met je programma.

Combineer de twee en kom tot een lijst van mogelijke doelgroepen.

 

 


Meetbare doelstellingen vaststellen

 

Nadat u de kennisdoelstelling van uw elearning opleidingsprogramma hebt bepaald, kunt u gaan nadenken over het creëren van meetbare doelstellingen.

Een meetbare doelstelling helpt je te bepalen hoe je gaat uitzoeken of de kennisdoelstelling van je trainingsprogramma succesvol is geweest.

Als u de kennisdoelstelling van uw trainingsprogramma wilt meten, moet u meetbare doelstellingen creëren waarmee u kunt nagaan of uw cursisten de vruchten hebben geplukt van de kennis die uw trainingsprogramma hen moest helpen leren.

Soort quizzen:

  • Videobeoordeling

  • Video test

  • Video quiz

  • Schermopname

  • Waar of niet waar

  • Vul de lege ruimte

  • Verbind

  • Bestel

  • Flash kaarten...

Als de kennisdoelstelling van uw opleidingsprogramma bijvoorbeeld is hoe een specifieke taak moet worden uitgevoerd, wilt u misschien meetbare doelstellingen opstellen die u helpen te bepalen of uw leerlingen de juiste manier hebben geleerd om de taak uit te voeren.

 

 


Actieve leerervaringen opnemen

 

Veel elearning opleidingsprogramma's bieden de mogelijkheid om verschillende soorten actieve leerervaringen op te nemen.

Dit soort ervaringen helpt lerenden actief deel te nemen aan het leerproces.

Check list:

  • Een video-evaluatie opnemen

  • Activiteiten creëren

  • Ontwerp interactie van beeld tot interactieve video

  • Sociaal leren integreren

Als uw e-learning opleidingsprogramma de mogelijkheid biedt om verschillende soorten actieve leerervaringen op te nemen, wilt u er zeker van zijn dat u daar gebruik van maakt.

Dit soort ervaringen kan worden gebruikt om uw leerlingen actief te laten deelnemen aan het bepalen van hun eigen leerdoelen en het verbeteren van hun vaardigheden.

Vervolgens kan dit een geweldige manier zijn om de voordelen van de kennisdoelstellingen van uw e-learning opleidingsprogramma te plukken.

 

 


Het waarom en hoe van uw elearning opleidingsprogramma realiseren

 

Nadat u uw meetbare doelstellingen hebt opgesteld om u te helpen bepalen of uw lerenden de vruchten hebben geplukt van de kennisdoelstelling van uw e-learning opleidingsprogramma, wilt u ervoor zorgen dat u het waarom en hoe van uw opleidingsprogramma waarmaakt.

Waarom zouden uw lerenden zich moeten bekommeren om de kennisdoelstellingen van uw opleidingsprogramma?

  • Dit is belangrijk omdat het u kan helpen uit te zoeken waarom de kennis belangrijk moet zijn voor uw leerlingen.

 

 


Alles afronden

 

eLearning Opleidingsdoelstellingen zijn een essentieel onderdeel van elk opleidingsprogramma.

Zij schetsen wat met de opleiding moet worden bereikt, wat haar effectiever zal maken, en hoe zij zal worden getest om na te gaan of zij succesvol was.

Als u ideeën aan het bedenken bent voor uw opleidingsdoelstellingen, probeer dan een stap terug te doen en na te denken over wat uw elearning opleidingsprogramma eigenlijk moet doen.

Zodra u een duidelijk idee hebt van wat uw trainingsprogramma moet doen, bent u in een betere positie om ideeën te bedenken voor uw trainingsdoelstellingen.

Previous
Previous

E-learning Platform voor de Horloge-industrie

Next
Next

SCORM Ontwerp best practices voor effectieve eLearning