Inclusieve eLearning-cursussen ontwerpen

Hoe ontwerp je inclusieve eLearning-cursussen voor mensen met een handicap en neurodiversiteit?

Van toegankelijkheid naar inclusiviteit: Hoe maak je eLearning-cursussen voor verschillende cursisten?

 

E-learning is een populair alternatief geworden voor het traditionele klassikale leren.

De uniforme aanpak van eLearning-cursussen is echter mogelijk niet afgestemd op de uiteenlopende leerbehoeften van de hedendaagse lerenden.

Toegankelijkheid en inclusiviteit zijn twee belangrijke factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het ontwerpen van eLearning-cursussen.

Het doel is ervoor te zorgen dat de cursusinhoud en de leveringsmethoden toegankelijk zijn voor alle lerenden, ongeacht hun vaardigheden, achtergrond of leerstijl.

In dit artikel gaan we na hoe we eLearning-cursussen kunnen maken die echt inclusief zijn en inspelen op de unieke behoeften van alle lerenden.

Van audio, videotraining, bijschriften en videocoaching tot interactieve inhoud en adaptieve leertechnologieën: we behandelen alles wat u moet weten om eLearning-cursussen te maken die echt toegankelijk en inclusief zijn.

Laten we er dus induiken en ontdekken hoe u eLearning-cursussen maakt die tegemoetkomen aan diverse leerlingen!

Ik heb zelf een aandoening. Ik ben autist.


Toegankelijkheid versus inclusiviteit begrijpen

 

Toegankelijkheid en inclusiviteit zijn twee begrippen die vaak door elkaar worden gebruikt, maar ze zijn niet hetzelfde.

Toegankelijkheid verwijst naar het ontwerp van eLearning-cursussen die toegankelijk zijn voor alle lerenden, ongeacht hun capaciteiten.

Dit omvat het ontwerpen van cursussen die compatibel zijn met schermlezers, het verstrekken van gesloten bijschriften voor video's en het gebruik van contrastrijke kleuren voor lerenden met visuele beperkingen.

Anderzijds gaat inclusiviteit verder dan alleen toegankelijkheid. Het gaat erom eLearning-cursussen te ontwerpen die inspelen op de unieke behoeften en leerstijlen van alle lerenden, ongeacht hun achtergrond of vaardigheden.

Inclusieve eLearning-cursussen bieden een gelijk speelveld voor alle lerenden, zodat ze volledig aan het leerproces kunnen deelnemen.

 


Voordelen van inclusieve eLearning-cursussen

 

Het maken van inclusieve eLearning-cursussen heeft verschillende voordelen.

Eerst en vooral zorgt het ervoor dat alle leerlingen toegang hebben tot en kunnen deelnemen aan de cursusinhoud. Dit kan leiden tot betere leerresultaten en een hogere retentiegraad.

Inclusieve eLearning-cursussen bevorderen ook diversiteit en kunnen bijdragen tot een meer inclusieve leeromgeving.

Als lerenden het gevoel hebben dat er rekening wordt gehouden met hun unieke behoeften en leerstijlen, zijn ze eerder betrokken en gemotiveerd.

Inclusieve eLearning-cursussen helpen ook stigmatisering en discriminatie te verminderen door begrip en acceptatie van verschillende vaardigheden en achtergronden te bevorderen.

 


Identificatie van diverse leerlingen en hun unieke behoeften

 

Om echt inclusieve eLearning-cursussen te creëren, is het belangrijk om de diverse lerenden en hun unieke behoeften te identificeren.

Dit omvat lerenden met een handicap, lerenden met verschillende culturele achtergronden en lerenden met verschillende leerstijlen.

Zo kunnen lerenden met een visuele beperking screenreaders of gesloten ondertiteling voor video's nodig hebben, terwijl lerenden met een gehoorbeperking transcripties of visuele hulpmiddelen nodig hebben.

Lerenden met een verschillende culturele achtergrond kunnen behoefte hebben aan cursusinhoud die rekening houdt met hun culturele normen en waarden.

Lerenden met verschillende leerstijlen kunnen interactieve inhoud of adaptieve leertechnologieën nodig hebben om hen volledig bij de cursusinhoud te betrekken.

 

U kunt denken aan: doofheid, visuele beperkingen (inclusief kleurenblindheid), Dyslexie, Dyscalculie, dyspraxie of ADHD...

 


Beste praktijken voor het ontwerpen van eLearning-cursussen voor diverse leerlingen

 

Er zijn verschillende best practices die kunnen worden gevolgd bij het ontwerpen van eLearning-cursussen voor diverse leerlingen.

Eerst en vooral is het belangrijk om de cursusinhoud kort te houden door gebruik te maken van Nano Learning en rijk aan audio en video.

Duidelijke en beknopte taal, contrasterende afbeeldingen en minimale afleiding kunnen allemaal helpen om de toegankelijkheid en inclusiviteit te verbeteren.

Het is ook belangrijk om verschillende methoden te gebruiken, zoals tekst, audio en video, om tegemoet te komen aan verschillende leerstijlen.

Het aanbieden van interactieve activiteiten en audio- of videobeoordelingen kan ook helpen om leerlingen te betrekken en actief leren te bevorderen.

Bied ook Forum, chat, video coaching en video assessment aan, hiervoor heb je een innovante krachtige authoring tool en een volledig aanpasbaar elearning platform nodig!

Ten slotte is het belangrijk om adaptieve leertechnologieën te gebruiken die de cursusinhoud en -methoden kunnen aanpassen aan de unieke behoeften en leerstijl van de leerling.

 


Tips voor het creëren van toegankelijke eLearning-inhoud

 

Toegankelijke eLearning-inhoud creëren houdt in dat eLearning-cursussen worden ontworpen die toegankelijk zijn voor alle lerenden, ongeacht hun vaardigheden.

Er zijn verschillende tips die kunnen worden gevolgd om toegankelijke eLearning-content te creëren.

Eerst en vooral moet alle cursusinhoud compatibel zijn met schermlezers en andere hulptechnologieën.

Dit omvat het verstrekken van alternatieve tekst voor afbeeldingen, het gebruik van contrastrijke kleuren en het vermijden van knipperende afbeeldingen.

Gesloten bijschriften voor video's en transcripties voor audio-inhoud kunnen ook helpen om de inhoud van eLearning-cursussen toegankelijker te maken.

Ten slotte is het belangrijk ervoor te zorgen dat de cursusinhoud alleen met een toetsenbord kan worden genavigeerd, aangezien sommige lerenden misschien geen muis kunnen gebruiken.

 


Audio- en videogebaseerd leren voor het maken van inclusieve eLearning-cursussen

 

Audiogebaseerd leren en videogebaseerd leren kunnen een effectieve manier zijn om inclusieve eLearning-cursussen te maken.

Leerlingen die de voorkeur geven aan audio-gebaseerd leren kunnen hun voordeel doen met podcasts, audiocolleges en audioboeken.

Leren via video kan ook effectief zijn, vooral in combinatie met gesloten ondertiteling en transcripties.

Het is echter belangrijk dat de audio- en video-inhoud van hoge kwaliteit is en toegankelijk voor alle leerlingen.

Het aanbieden van alternatieve formaten, zoals transcripties of audiobeschrijvingen, kan ook helpen om de inhoud toegankelijker te maken.

 


Video voor blinden

Een platform dat visueel gehandicapten helpt om video's te "zien".

Video kan een krachtig leermiddel zijn, maar kan een uitdaging vormen voor blinde of slechtziende leerlingen.

Er is echter een hulpmiddel en een technologie die kunnen worden gebruikt om video-inhoud toegankelijker te maken: "video voor blinden" van Gabor Peter.

 

Website: https://videoforblind.com

 

U vindt de webapplicatie om de video's te bekijken op: https://app.videoforblind.com

 

En het portaal als u wilt deelnemen aan: https://portal.videoforblind.com

 

Volgens de WHO "zijn wereldwijd naar schatting 285 miljoen mensen visueel gehandicapt: 39 miljoen zijn blind en 246 miljoen hebben een slecht gezichtsvermogen." Dat is 4% van de wereldbevolking.

 

Dit project wil mensen over de hele wereld motiveren om zich in te zetten voor een goed doel en deel uit te maken van een revolutionaire verandering die het leven van visueel gehandicapten (voornamelijk blinden) beter zal maken.

 

Het project ontwikkelt een videoplatform met video's met een schriftelijke beschrijving of een audiospoor met gedetailleerde aanvullende informatie.

Zo kunnen blinde mensen de video bekijken terwijl ze naar de extra uitleg luisteren, of deze lezen met een brailleleesregel. Ze willen dat dit platform een "hulpmiddel voor onafhankelijkheid" wordt, wat betekent dat blinden informatieve en onderhoudende video-inhoud kunnen vinden zonder dat er extra hulp naast hen zit.

 


Het Learning Lab LMS voor inclusieve eLearning-cursussen

 

Het Learning Lab LMS is een leermanagementsysteem dat ontworpen is om inclusieve eLearning-cursussen te creëren.

 

Het LMS bevat functies zoals adaptieve leertechnologieën, video-audio en interactieve beoordelingen, en aanpasbare cursusinhoud.

Het bevat ook hulpmiddelen om toegankelijke eLearning-inhoud te creëren, zoals gesloten bijschriften voor video's en alternatieve tekst voor afbeeldingen.

Het Learning Lab LMS is gebruiksvriendelijk en toegankelijk voor alle leerlingen, ongeacht hun vaardigheden of achtergrond.

 


Conclusie Inclusieve eLearning-cursussen voor mensen met een handicap

 

Inclusieve eLearning-cursussen zijn ontworpen om tegemoet te komen aan de unieke behoeften en leerstijlen van alle leerlingen, ongeacht hun capaciteiten of achtergrond.

 

Het creëren van inclusieve eLearning-cursussen houdt in dat cursussen worden ontworpen die toegankelijk zijn voor alle lerenden, zodat alle lerenden op gelijke voet kunnen deelnemen aan het leerproces.

 

Van videobijschriften en compatibiliteit met schermlezers tot interactieve inhoud en adaptieve leertechnologieën, er zijn verschillende best practices die kunnen worden gevolgd om echt inclusieve eLearning-cursussen te maken.

 

Door deze best practices te volgen, kunnen docenten en instructieontwerpers eLearning-cursussen creëren die echt toegankelijk en inclusief zijn, zodat alle leerlingen hun volledige potentieel kunnen bereiken.

Previous
Previous

E-learning gedenkwaardiger maken

Next
Next

Veel voorkomende fouten bij het ontwerpen van eLearning