Hoe maak je e-learning content van hoge kwaliteit: 7 stappen voor succes

De ontwikkeling van kwalitatieve e-learning content moet weloverwogen gebeuren en volgens gevestigde patronen. De cruciale stappen voor het creëren van kwalitatieve e-learning content moeten gevolgd worden voor de beste resultaten.

In dit artikel worden de zeven beste stappen beschreven om content van hoge kwaliteit te maken.

E-learning inhoud ontwikkelen!


Ontwikkelingsbureau voor e-learninginhoud TheLearning LAB

1) Analyse

Dit is het eerste proces dat uitgevoerd wordt om een e-learning instructiestrategie te creëren voor de gepaste presentatie van de inhoud. Elementen die tijdens deze fase worden geanalyseerd zijn onder andere de profielen van het doelpubliek, de e-learning inhoud en de e-learning doelstellingen.

Een essentieel aspect om op te focussen is de analyse van de taken die deel moeten uitmaken van de cursus.


2) Het maken van een instructieontwerpdocument (IDD)

Een IDD belicht de volledige instructieaanpak van de cursus. Ze worden voor verschillende cursussen gemaakt en zijn specifiek voor elke cursus. Tijdens deze fase worden gemeenschappelijke processen en procedures uitgevoerd, zoals het oplossen van scenario's, problemen en avatars en het beslissen over de manier waarop de cursus zal worden aangeboden, in de vorm van schermen, cursussen of modules.

Dit is ook het stadium waarin alle visuele en instructieve aspecten van de e-learning content worden gecreëerd.

E-learning ontwerp inhoud


3) Scriptontwikkeling

Dit is het stadium waarin een Word-document of PowerPoint-presentatie van de eigenlijke cursusinhoud wordt gemaakt. De scriptontwikkeling omvat de creatie van de uiteindelijke cursusinhoud die in modules kan worden opgedeeld.


4) Ontwikkeling van prototype

Het script dat in de bovenstaande stap is gemaakt, wordt toegepast bij het maken van een e-learning prototype. Dit is de stap waarin de uiteindelijke cursusinhoud en audio worden gecreëerd. Dit is ook de stap waar de uiteindelijke beslissingen worden genomen over aspecten van de presentatie van de inhoud, zoals kleuren, afbeeldingen, animaties en interactiviteit.

Deze fase omvat ook activiteiten zoals schrijven, reviseren en herschrijven. Nadat prototypes zijn ontwikkeld, moeten ze compatibel zijn met het leermanagementsysteem (LMS). We moeten ook vermelden dat op dit punt onderzoek moet worden gedaan naar beschikbare CMS-opties.

Webontwikkelingsteams zijn meestal verantwoordelijk voor CMS-onderzoek.


5) Audiovrije cursusontwikkeling

Nadat het prototype is ontwikkeld en goedgekeurd, is de volgende stap het ontwikkelen van de audiovrije cursus. De audiovrije inhoud wordt ontwikkeld en naar de juiste belanghebbenden gestuurd. Op dit punt is de audiovrije inhoud onderhevig aan wijzigingen wat betreft de inhoud en het verhaal.

De goedkeuring van de audiovrije inhoud start de volgende fase, de creatie van de versie met video. We beschouwen de ontwikkeling van audiovrije inhoud als essentieel omdat het aanpassen van inhoud met audiobestanden bijzonder duur is.

Met deze stap wordt een veel efficiënter proces van het toevoegen van het audiobestand aan het goedgekeurde bestand uitgevoerd.


6) Ontwikkeling van cursus met audiobestand

In deze stap wordt de definitieve versie van de e-learning cursus gemaakt. De definitieve versie van de cursus wordt gemaakt en naar de belanghebbenden gestuurd voor hun definitieve goedkeuring. Bij het ontwikkelen van de e-learning cursus met audiobestanden, zijn uitspraak en kwaliteit van de audio twee essentiële aspecten om op te focussen. Beide aspecten moeten geperfectioneerd worden.

De audio moet ook worden ontwikkeld in lijn met animaties en tekst op het scherm.

Agentschap voor de ontwikkeling van e-learninginhoud


7) Ontwikkeling van de versie voor leerbeheer

Dit is de laatste stap in de creatie van e-learning content van hoge kwaliteit. Terwijl de andere stappen in dit proces creatief waren, is dit laatste proces eerder een technisch of mechanisch proces.

De inhoud van het leermanagementsysteem moet ook compatibel zijn met SCORM/XAPI/ AICC.

Belanghebbenden bevestigen doorgaans de naleving.

Nadat de compatibele versie van de inhoud is gemaakt, uploadt het technische team deze naar het platform.


Conclusie

De belangrijkste bedrijven die e-learning content creëren, zoals TheLearningLab, werken met gevestigde processen die in dit artikel worden belicht. Bij TheLearningLab volgen we deze stappen zodat het hele proces goed gecategoriseerd is en de nodige goedkeuring voor elke stap resulteert in e-learning inhoud van hoge kwaliteit. Neem vandaag nog contact met ons op en laat ons team van experts e-learning content van hoge kwaliteit ontwerpen die verkoopt.

Previous
Previous

Tips voor het kiezen van een e-learning ontwerpbureau

Next
Next

Hoe de ontwikkeling van e-learning content onder de knie krijgen