Hoe maak je e-learning content van hoge kwaliteit: 7 stappen voor succes
De ontwikkeling van kwalitatieve e-learning content moet weloverwogen gebeuren en volgens gevestigde patronen. De cruciale stappen voor het creëren van kwalitatieve e-learning content moeten gevolgd worden voor de beste resultaten.
In dit artikel worden de zeven beste stappen beschreven om content van hoge kwaliteit te maken.
E-learning inhoud ontwikkelen!
1) Analyse
Dit is het eerste proces dat uitgevoerd wordt om een e-learning instructiestrategie te creëren voor de gepaste presentatie van de inhoud. Elementen die tijdens deze fase worden geanalyseerd zijn onder andere de profielen van het doelpubliek, de e-learning inhoud en de e-learning doelstellingen.
Een essentieel aspect om op te focussen is de analyse van de taken die deel moeten uitmaken van de cursus.
2) Het maken van een instructieontwerpdocument (IDD)
Een IDD belicht de volledige instructieaanpak van de cursus. Ze worden voor verschillende cursussen gemaakt en zijn specifiek voor elke cursus. Tijdens deze fase worden gemeenschappelijke processen en procedures uitgevoerd, zoals het oplossen van scenario's, problemen en avatars en het beslissen over de manier waarop de cursus zal worden aangeboden, in de vorm van schermen, cursussen of modules.
Dit is ook het stadium waarin alle visuele en instructieve aspecten van de e-learning content worden gecreëerd.
3) Scriptontwikkeling
Dit is het stadium waarin een Word-document of PowerPoint-presentatie van de eigenlijke cursusinhoud wordt gemaakt. De scriptontwikkeling omvat de creatie van de uiteindelijke cursusinhoud die in modules kan worden opgedeeld.
4) Ontwikkeling van prototype
Het script dat in de bovenstaande stap is gemaakt, wordt toegepast bij het maken van een e-learning prototype. Dit is de stap waarin de uiteindelijke cursusinhoud en audio worden gecreëerd. Dit is ook de stap waar de uiteindelijke beslissingen worden genomen over aspecten van de presentatie van de inhoud, zoals kleuren, afbeeldingen, animaties en interactiviteit.
Deze fase omvat ook activiteiten zoals schrijven, reviseren en herschrijven. Nadat prototypes zijn ontwikkeld, moeten ze compatibel zijn met het leermanagementsysteem (LMS). We moeten ook vermelden dat op dit punt onderzoek moet worden gedaan naar beschikbare CMS-opties.
Webontwikkelingsteams zijn meestal verantwoordelijk voor CMS-onderzoek.
5) Audiovrije cursusontwikkeling
Nadat het prototype is ontwikkeld en goedgekeurd, is de volgende stap het ontwikkelen van de audiovrije cursus. De audiovrije inhoud wordt ontwikkeld en naar de juiste belanghebbenden gestuurd. Op dit punt is de audiovrije inhoud onderhevig aan wijzigingen wat betreft de inhoud en het verhaal.
De goedkeuring van de audiovrije inhoud start de volgende fase, de creatie van de versie met video. We beschouwen de ontwikkeling van audiovrije inhoud als essentieel omdat het aanpassen van inhoud met audiobestanden bijzonder duur is.
Met deze stap wordt een veel efficiënter proces van het toevoegen van het audiobestand aan het goedgekeurde bestand uitgevoerd.
6) Ontwikkeling van cursus met audiobestand
In deze stap wordt de definitieve versie van de e-learning cursus gemaakt. De definitieve versie van de cursus wordt gemaakt en naar de belanghebbenden gestuurd voor hun definitieve goedkeuring. Bij het ontwikkelen van de e-learning cursus met audiobestanden, zijn uitspraak en kwaliteit van de audio twee essentiële aspecten om op te focussen. Beide aspecten moeten geperfectioneerd worden.
De audio moet ook worden ontwikkeld in lijn met animaties en tekst op het scherm.
7) Ontwikkeling van de versie voor leerbeheer
Dit is de laatste stap in de creatie van e-learning content van hoge kwaliteit. Terwijl de andere stappen in dit proces creatief waren, is dit laatste proces eerder een technisch of mechanisch proces.
De inhoud van het leermanagementsysteem moet ook compatibel zijn met SCORM/XAPI/ AICC.
Belanghebbenden bevestigen doorgaans de naleving.
Nadat de compatibele versie van de inhoud is gemaakt, uploadt het technische team deze naar het platform.