Evaluatie van Online Training

De definitieve checklist voor het evalueren van uw online trainingsprogramma's.


Ik ben begonnen met het ontwerpen van deze checklist die je alles vertelt wat je moet weten over hoe je een trainingsstrategie moet beoordelen.

Dit artikel zal u helpen bij het identificeren:

  1. Wat nodig is,

    welke fout je moet vermijden,

    Wat zijn de stappen.

 

Wie investeert in de opleiding van werknemers verwacht een return on investment en ongetwijfeld duidelijke verbeteringen en doelstellingen.

U moet uw werk en het effect ervan kunnen meten! Het is heel normaal en het is goed voor u om uw werk te kunnen evalueren.

U wilt weten hoe u een online trainingsprogramma kunt evalueren, zodat u de kennis krijgt die u nodig hebt.

 

Dus wat zijn de beschikbare technieken en methodes?

Maar voor de vragen:

·      Wat zijn de doelen?

·      Heeft u duidelijke doelstellingen?

·      Kunt u de ROI per Persona uitsplitsen?

 

Om u daarbij te helpen volgen hier de meest gebruikte methodes voor online trainingsevaluatie:


Donald Kirkpatrick

 

Het Kirkpatrick Model wordt al zes decennia vertrouwd voor het benutten en valideren van investeringen in talent, waardoor het effectief is.

 

Deze methode is toegepast door leer- en ontwikkelingsprofessionals over de hele wereld, zodat u kunt vertrouwen op de doeltreffendheid ervan.

Het model kan worden gebruikt in alle sectoren, waaronder overheid, leger, bedrijfsleven, consulting, dienstverlening en humanitair werk.

 

Uitsplitsing van de methode:

  • Niveau 1 Reactie: Hoe deelnemer reageren?

  • Niveau 2 Leren: Wat is er geleerd en kunnen we de verbetering meten?

  • Niveau 3 Gedrag: Hoe wordt het werk nu beïnvloed: Verbetering?

  • Niveau 4 Resultaten: Evaluatie van de voordelen voor de Organisatie?

 

Let op:

Vraag cursisten na een opleidingssessie om feedback over hun tevredenheid met de leerervaring.

Ook moet u het effect van uw opleidingsprogramma voor werknemers op de bedrijfsresultaten evalueren.

Het omvat populaire onderwerpen zoals: onboarding, product- en programmalanceringen, leiderschapsontwikkeling, diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI), veiligheid, beveiliging en opvolgingsplanning.

Het model is in geen enkele sector of programma ineffectief gebleken. Dit bewijst zijn tijdloze, flexibele en elegante ontwerp.

De eLearning industrie is niet voor niets op het model van Kirkpatrick gaan vertrouwen. Het is gemakkelijk toe te passen, en zodra de evaluatie is voltooid, hebt u een grondig inzicht in het leren van werknemers tijdens de opleiding.

 


The Phillips ROI Model

 

De Phillips ROI Model methodologie en proces voor L&D en HR teams om de kosten van opleidingsprogramma's te koppelen aan hun prestaties wordt het Phillips ROI Model genoemd.

 

Naast "methodologie", "proces" en "model" wordt ook de uitdrukking "ROI-model" gebruikt om het Phillips ROI-model te beschrijven.

 

Model verdeling :

  1. ROI : Rendement op investering

  2. Resultaten : Impact of prestatie meten

  3. Gedrag : Gedragsverandering van de deelnemers na de opleiding

  4. Leren: Kennis overgedragen aan lerenden

  5. Reactie : Tevredenheid van de cursist

 

We kunnen de volgende elementen spiegelen:

  • Verwacht rendement: Vastgestelde doelstellingen > ROI

  • Zakelijke of organisatorische behoeften: Impact Doelstellingen > Impact

  • Prestatieverwachtingen: Toepassing Doelstellingen > Toepassing

  • Voorkeursbehoeften: Reactie Doelstellingen > Reactie

Zeer vergelijkbaar met het KirkPatrick-model, voegt het Philips ROI-model een vergelijkingsparameter toe tussen kosten en resultaat. De kosten kunnen worden uitgebreid met tijd en inspanning.

Het mooie van het gebruik van de Philips ROI-methode is dat het eenvoudig is vast te stellen waar verbeteringen nodig zijn.


Anderson's model van leerevaluatie

 

Het Anderson model van leerevaluatie is een unieke evaluatiecyclus van leren in drie fasen die ontworpen is om op ondernemingsniveau te worden toegepast.

Het model van Anderson gaat daarentegen uit van de afstemming van opleidingsdoelstellingen op bedrijfsdoelstellingen en niet van specifieke leertechnieken.

Andersons model van de drie stadia voor het bepalen van de beste opleidingsstrategie voor een organisatie is geschikt om de huidige afstemming van opleiding op strategische prioriteiten te bepalen.  

  • In fase 1 bepaalt een organisatie de huidige afstemming van de opleiding op de strategische prioriteiten.

  • In Fase 2 beoordelen en evalueren zij de bijdrage van het leren met behulp van een reeks methoden.

  • In Fase 3, waarin zij de meest relevante benaderingen vaststellen, volgt.

De reden waarom deze training management techniek een van de favorieten van managers is, is omdat het helpt hun bedrijfsstrategie in gedachten te houden gedurende het hele trainingsproces.


kaufman vijf evaluatieniveaus model

 

Er zijn vijf evaluatieniveaus in Kaufman:

 

  • Hendel 1 : Ingang

    Middelen, of ze nu van buiten of binnen het bedrijf komen, moeten worden geëvalueerd om er zeker van te zijn dat ze van hoge kwaliteit zijn. Slechte kwaliteit of onvoldoende middelen kunnen bijvoorbeeld een anderszins effectieve cursus schaden. Het materiaal kan bijvoorbeeld te moeilijk zijn voor de cursisten. Bovendien kan cursusmateriaal van slechte kwaliteit ook verhinderen dat de lerenden het cursusmateriaal beheersen.

 

  • Niveau 2 : Proces

    Het tweede deel beoordeelt de tevredenheid en efficiëntie van het leerproces. Met andere woorden, de feitelijke levering van de leerervaring. Een goed ontworpen cursus kan slecht worden afgeleverd, omdat de middelen en de aflevering gescheiden zijn. Door met behulp van het model van Kaufman te onderzoeken welke factor verantwoordelijk was voor het succes of falen van een cursus, is het gemakkelijker te zien welke middelen het meest werden gebruikt.

 

  • Niveau 3: Verwerving en toepassing

    Op het derde niveau van het model van Kaufman worden de opbrengsten voor individuen en kleine groepen bestudeerd, wat hij het "microniveau klant" noemt. De beoordelaar beoordeelt niet alleen of de leerlingen de onderwezen kennis hebben verworven en of zij die in hun werk hebben toegepast, maar ook hoe goed de leerlingen de onderwezen kennis hebben gebruikt.

 

  • Niveau 4 : Organisatorische voordelen

    Op macroniveau beoordeelt de evaluator het effect van het leren op de organisatie als geheel. Evaluaties van prestatieverbeteringen en kosten-baten- en/of kosten-gevolgenanalyses maken deel uit van dit niveau.

 

  • Niveau 5: Maatschappelijke resultaten

    Op het vijfde niveau richtte Kaufman zich op megaklanten. Hierbij wordt gekeken naar de waarde voor de samenleving als geheel en de waarde voor de klanten van het bedrijf. In tegenstelling tot de beoordelingsniveaus van Kirkpatrick, die alleen kijken naar de winstgevendheid van het bedrijf, wordt het leren van megaklanten in het stadium gemeten. De beoordelaar beoordeelt dan of en hoe het leren de klanten van het bedrijf of de bevolking in het algemeen heeft beïnvloed.


Volgende stappen!

Voordat u de doeltreffendheid van uw opleidingsprogramma voor werknemers beoordeelt, moet u de "succesindicatoren" vaststellen. Is training een succes als werknemers beter worden in hun missie! Of zijn de uitdagingen of problemen opgelost!

Het punt is dat u waarschijnlijk meer dan één maatstaf voor opleidingseffectiviteit zult willen opnemen. Om uw programma te verbeteren, hebt u meer informatie waarmee u kunt werken als u meerdere metingen opneemt.

Zelfs wanneer u de beste evaluatiemethoden voor opleidingen gebruikt, wordt vaak over het hoofd gezien hoeveel verschil de leerervaring maakt.


Een parameter van groot belang is het instrument dat uw organisatie gebruikt om al haar evaluaties te structureren en uit te voeren.

 

Met een Learning Management System zoals het Learning Lab kunt u alle stappen volgen en tegelijkertijd uw project en uw publiek beheren.

 

Alvorens actie te ondernemen, moet je eerst de reden ervoor identificeren. Wanneer u aan een e-learning traject begint, moet u het eerst plannen en de fasen bepalen.

 

Een e-learning cursus heeft altijd een doel:

·      Een probleem oplossen

·       Prestaties verhogen

·       Fouten elimineren

·      De kennis van een product of dienst vergroten

·       Weten hoe protocollen toe te passen

·       En zo verder.

 


Het e-learning platform van uw bedrijf is een belangrijk marketinginstrument!   

Van het opleiden van uw werknemers of klanten om nieuwe zaken te verwelkomen tot het opleiden van uw partners of klanten, uw e-learning cursussen en platform is uiteraard een showcase van uw merk.

De waarden en cultuur van uw bedrijf zullen via deze cursus duidelijk zijn voor uw klanten en partners! Dit is een fundamentele oefening in branding!

 


Authoring Tool is nu een must voor het e-learning platform van uw toekomstig bedrijf

 

Een e-learning cursus is als een levend organisme omdat het mettertijd verandert en zich aanpast. Bovendien is het belangrijk ervoor te zorgen dat het door u gekozen e-learning platform up-to-date is, geïntegreerd is en uniek is in de manier waarop het wordt geschreven.

 

Hier zijn enkele functies die beschikbaar moeten zijn in uw e-learning platform:

1.      Royalty-vrije beeldbank

2.    Lay-out binnen grenzen

3.    Integratie: beeld, video, document, audio

4.   Bibliotheek van vooraf ontworpen sjablonen

5.    Videotest en vraagstelling

6.    Bibliotheek van vraagtypes

7.    Teksteditor

8.    Keuze van kleuren

9.    Afbeelding met hotspot

10. Flashkaarten

11.   Optie om activiteiten te maken zoals organiseren, verplaatsen, selecteren...  

 


Video base e-learning platform

 

The increased use of video e-learning by instructional designers is a sign of the importance of this media in the pedagogy. This medium allows complex ideas and processes to be presented in a digestible, educational and attractive manner, thus aiding the retention of information.

 

Ons Video First e-learning platform biedt talrijke videofuncties:

1/ Interactieve video: Construeer je eigen scenario via een reeks keuzes.

2/ Video Quiz: Voeg een quiz toe aan je video! Het is eenvoudig en verschrikkelijk efficiënt!

2/ Schermopname: Software training is perfect voor video opname

3/ Videotest: Film uw presentatie of voordracht en ontvang feedback

4/ Videotest: Film uw presentatie of toespraak en ontvang feedback

 


Hulpmiddel voor projectbeheer bij E-learning

Met behulp van project management tools is het gemakkelijker om nieuwe e-learning cursussen te ontwikkelen, ze effectief op de markt te brengen, de voortgang van de cursisten te volgen en de productie op te schalen als de vraag toeneemt.

·       Plan,

·       Beheer,

·       Delen,

·       Ontwerp,

·       Chat,

·       Valideren

·       En volg de voortgang van alle stadia van een project.

Previous
Previous

Trends in platforms voor e-leren

Next
Next

eLearning Platform en Ontwerp