Top 10 beste ELearning-praktijken voor beginners

Het zal je misschien verbazen dat eLearning het snelst groeiende segment van de wereldwijde leerindustrie is, met een marktgroei die tegen 2026 naar schatting 374,3 miljard dollar zal bedragen.

Maar als eLearning-ontwerper voor beginners zijn er een paar best practices die je in gedachten moet houden bij het ontwikkelen van eLearning-cursussen. Bekijk de top 10.


Gebruik eLearning-video's

Met ELARNING-video's hebben mensen toegang tot uw inhoud wanneer ze maar willen, waar ze maar willen en op welk apparaat ze het ook willen bekijken. Onderzoek toont aan dat mensen die video's bekijken 75% meer geneigd zijn om een product te kopen dan niet-kijkers.

Dat is slechts een van de vele redenen waarom het gebruik van video in je elearning programma's een must is.

Als je net begint met eLearning. Als je video's gebruikt, denk er dan aan dat de eerste twee minuten cruciaal zijn, omdat de meeste leerlingen na twee minuten de cursus verlaten als ze niet geboeid zijn door wat ze zien of lezen.

Ze hebben een dringend probleem of een echte oplossing nodig voordat ze verdergaan - we noemen dit een trigger van 2 minuten. Om ervoor te zorgen dat dit gebeurt, begin je elke module met een triggervideo van 2 minuten waarin je uitlegt hoe je cursus zal inspelen op hun specifieke behoeften (zo specifiek mogelijk).


Houd het eenvoudig

Nieuwe gebruikers worden vaak overweldigd door e-learningsystemen. Ervaren professionals willen niet gedwongen worden om iets nieuws te leren en beginners willen het zo gemakkelijk mogelijk.

Houd je LMS (learning management system) eenvoudig zodat al je gebruikers hun taken kunnen uitvoeren zonder frustratie of verwarring. Verwijder overbodige functionaliteiten ten gunste van functionaliteiten die zowel nieuwe als ervaren elearners helpen slagen.

Een eenvoudiger LMS / elearning platform betekent minder verwarring voor alle betrokkenen en leidt tot een betere algemene ervaring. Verwijder bijvoorbeeld geavanceerde functies zoals multi-user real-time authoring als ze niet nodig zijn en houd het simpel met een eenvoudige drag-and-drop interface die iedereen kan gebruiken.


EL-LEREN: Minder tekst, meer beeld

Als het op e-learning aankomt, is minder tekst meer. Studies hebben zelfs aangetoond dat het onthouden van informatie via visuals (zoals afbeeldingen en video) gemakkelijker is dan het onthouden van informatie via tekst alleen.

Het is logisch als je bedenkt hoe mensen het beste leren - van echte ervaringen, waarbij alles betrokken is, van geluiden tot beelden en aanraking - niet alleen woorden.

Bovendien lezen veel mensen online veel trager dan op papier. Dit betekent dat je, om de aandacht van je leerlingen vast te houden in je e-learning platform, je geschreven inhoud moet aanvullen met afbeeldingen die gemakkelijk voor de ogen zijn en die hen geboeid houden doorheen elke pagina van je e-learning cursus.

Als je bijvoorbeeld fundamentele principes in een vak zoals wiskunde of wetenschappen uitlegt, overweeg dan om een illustratie toe te voegen in plaats van allerlei vergelijkingen op te schrijven. Afbeeldingen maken het materiaal aantrekkelijker voor leerlingen en zullen hun interesse langer vasthouden dan gewone tekst.

ELearning Agentschap


Personaliseer je eLearning-inhoud

Gepersonaliseerd leren is een van die trends die al een tijdje gaande is, maar nergens lijkt te gaan veranderen. Werkgevers willen leren meer individualiseren, en jij kunt dat ook doen door enquêtes te sturen waarin vragen worden gesteld over je leerlingen - wat ze dagelijks doen, welk niveau van technische vaardigheden ze hebben, wat hun professionele ervaring met e-learning is, enz.

Het is ook een goed idee om video's toe te voegen die lerenden vertellen hoe jouw producten of diensten hen persoonlijk kunnen helpen. Klanten kopen niet omdat het sneller is; ze kopen omdat het hen persoonlijk helpt.

Het toevoegen van personalisatie aan een training zal de betrokkenheid van de cursist altijd vergroten, waardoor de retentiegraad verbetert. En aangezien het verzamelen en interpreteren van analyses gemakkelijker is geworden dan ooit, is er echt geen nadeel.

Zorg er wel voor dat je weet waar je klanten gepersonaliseerd willen worden voordat je iets extra's toevoegt, om ze niet in verwarring te brengen! Met een paar eenvoudige enquêtevragen kom je al een heel eind.

ELearning Agentschap


Overweldig eLearners niet

Dit lijkt een no-brainer, maar het is eigenlijk gemakkelijk om te vergeten dat e-learningleerlingen tijd nodig hebben om informatie te verwerken. Als je probeert te veel in een e-learning cursus te proppen, zullen ze zich overweldigd en niet betrokken voelen.

Het is beter om hen minder inhoud te geven en ervoor te zorgen dat ze die grondig kunnen verwerken voor ze verder gaan, dan hen door je cursus te laten haasten in een poging om vroeg klaar te zijn.

Denk eraan: geef je leerlingen korte pauzes tussen de e-learninglessen zodat ze kunnen nadenken over wat ze tot nu toe hebben geleerd en vol energie terugkomen voor meer.

Geef je leerlingen verantwoordelijkheid over bepaalde aspecten van hun e-learning ervaring en ze zullen eigenaarschap nemen over hun opleiding.


De aandachtsspanne van leerlingen ondersteunen

Op een e-learningplatform krijgen moderne leerlingen op elk moment een overvloed aan informatie te zien. Daarom is het essentieel om elearning zo boeiend mogelijk te maken om de aandachtsspanne van lerenden te ondersteunen.

Een manier om dat te doen is door leerervaringen te creëren die doelgericht zijn. Dit betekent dat je een reeks doelen met expliciete criteria gebruikt, zodat elke stap van je elearningproces een duidelijk doel heeft dat wordt ondersteund door elearningdoelstellingen en beoordelingen.

Als je bijvoorbeeld wilt dat je leerling een bepaald stuk software leert gebruiken, maak dan een reeks doelen met betrekking tot specifieke vaardigheden zoals het intypen van verschillende commando's en het klikken op verschillende pictogrammen.

Gebruik vervolgens scenario's uit de praktijk om hun aandacht gericht te houden op wat het belangrijkst is: elearning. Hoe meer ze betrokken zijn, hoe groter de kans dat ze de nieuwe kennis vasthouden.

Tot slot, vergeet de humor niet! Het maakt niet uit of je werkt in training of in instructieontwerp; door af en toe wat lichtzinnigheid toe te voegen, houd je je leerlingen niet alleen betrokken, maar help je ze ook om nieuwe kennis te behouden en vertrouwen op te bouwen door herhaling.


Regel voor e-leren: wees gedenkwaardig

Zoals bij elk type instructieontwerp, is de inhoud van elearning slechts zo goed als de ervaring van de cursist. Onderzoek toont aan dat 90% van de werknemers die trainingsprogramma's gebruiken, zegt dat een gebrek aan consistente elearning van hoge kwaliteit ervoor zorgt dat ze zich niet betrokken voelen bij het trainingsprogramma van hun bedrijf.

Het vermogen om je elearners te boeien en te onthouden is cruciaal in de huidige markt waar iedereen een app of een online cursus lijkt te hebben om mensen te leren hoe ze alles moeten doen.

Als je wilt dat je elearning cursussen (of offline cursussen) succesvol zijn, moet je eerst een aantrekkelijke elearning ervaring creëren die ervoor zorgt dat gebruikers geïnteresseerd blijven en meer willen. Een aantal manieren om dat te doen zijn informatief - mensen worden afgeschrikt door poeha, dus kom meteen ter zake en concentreer je op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Gebruik visuals - onderzoek toont aan dat visuals het leervermogen met 65% verhogen. Maak het interactief - door gebruikers controle te geven over wat ze leren, blijven ze betrokken en gefocust op je boodschap.

Bied previews aan - laat nieuwe klanten weten wat ze krijgen zonder eerst iets te hoeven kopen Wees creatief! Probeer dingen zelf uit! Laat je inspireren!


De leerreis opsplitsen

Het is niet omdat mensen iets willen leren in e-learning dat ze ook geëngageerd zullen zijn door wat je aflevert. Om te voorkomen dat leerlingen hun interesse verliezen, verdeel je hun reis in hapklare brokken.

Volgens experts hebben mensen de neiging om dingen op te geven die niet onmiddellijk bevredigend zijn, wat zelfs voor leren kan gelden. Simpel gezegd, als je leerlingen in één keer met te veel inhoud bombardeert, zullen velen afhaken voordat ze alles hebben afgerond.

Erger nog, sommige mensen ervaren cognitieve overbelasting en missen belangrijke informatie helemaal! Dit kan een ramp zijn voor je trainingsprogramma of de resultaten van je certificeringsexamen.

Probeer in plaats daarvan die lessen op te splitsen in de tijd, zodat elk deel ongeveer 20 minuten lang is. Dit geeft je publiek niet alleen de tijd om nieuwe informatie op te nemen en vast te houden; het geeft ze ook tijd om na te denken over wat ze hebben geleerd zonder te worden afgeleid door extra inhoud.


Mix het (interactief + passief leren)

De e-learning industrie is groot. Echt groot. Sommigen zeggen dat ze een biljoen dollar waard is, plus of min een paar honderd miljard. Er zijn meer dan 250.000 elearning ontwikkelaars en bijna 1 miljoen cursussen beschikbaar op een verscheidenheid van Learning Management Systemen (LMS).

Volgens sommige schattingen gebruikt ongeveer 75% van de bedrijven een vorm van blended learning om hun werknemers op te leiden, wat ook betekent dat je moet concurreren met veel gevestigde spelers en startups binnen jouw sector.

Interactiviteit kan je helpen je te onderscheiden van concurrenten door de betrokkenheid van leerlingen te vergroten en gepersonaliseerde leerervaringen te bieden die inspelen op verschillende soorten leerlingen.


Video eLearning


EL-LEREN: Laten zien, niet vertellen

De beste manier om iets uit te leggen is door het te demonstreren, niet door het uit te leggen. Op dezelfde manier, wanneer je een nieuwe oefening of functie aan het e-leren bent, laat je leerlingen zien hoe ze het moeten doen.

Het alternatief is het geven van een langdradige uitleg die er waarschijnlijk toe zal leiden dat je publiek aantekeningen maakt, maar dat ze verward en gefrustreerd achterblijven.

Dit sluit weer aan bij laten zien, niet vertellen: Om een actie te demonstreren, moet je laten zien en niet alleen vertellen hoe het moet. Nadat ze het gezien en gehoord hebben, kunnen ze zelf proberen te doen wat ze gezien hebben.

Als ze een fout maken? Geen zorgen - je bent ze niet te ver voor geweest! In plaats van leerlingen drie alinea's aan informatie te geven die hen alleen maar meer verwart, kun je je beter richten op het maken van één schermafbeelding of voorbeeldopname die leerlingen geeft wat ze moeten zien om te leren wat ze moeten leren.


Conclusie

Naast het volgen van deze best practices is het ook belangrijk om te onthouden dat e-learning een blijvertje is.

Naarmate de technologie voortschrijdt en online leren een integraal deel van ons dagelijks leven blijft uitmaken, zullen we steeds meer e-learningcursussen zien ontstaan.

Door deze best practices te volgen, zorg je ervoor dat je cursus bijdraagt aan de groei van je leerlingen, zodat ze hun levenslange reis naar succes kunnen voortzetten.

Previous
Previous

De essentiële gids voor tools voor het maken van e-learning

Next
Next

De belangrijkste functies voor eLearning platforms in 2022