Instructieontwerp voor eLearning-cursussen

Hoewel online onderwijs nog maar relatief kort bestaat, is het wereldwijd geaccepteerd als een betrouwbaar platform voor zowel formeel als informeel leren.

Het is deze wijdverspreide toepassing die de behoefte aan instructieontwerp in eLearning op de voorgrond heeft geplaatst, omdat het succes ervan innovatie en verbeteringen in een ongelooflijk tempo stimuleert.

Volgens het Online Learning Consortium is het aantal studenten dat zich heeft ingeschreven voor online cursussen in de afgelopen zeven jaar explosief gestegen tot minstens 25 procent van de studenten in conventionele geaccrediteerde universitaire cursussen!

Nog ongelooflijker is dat het onderzoek ook onthulde dat miljoenen mensen zich nu inschrijven voor certificaatprogramma's, geauditeerde cursussen en andere eLearning programma's die door hun werkgevers worden aangeboden. Hoewel deze statistieken een welkome ontwikkeling zijn, zijn experts van mening dat ze de noodzaak onderstrepen van een paar belangrijke elementen om ervoor te zorgen dat de onderwijsprogramma's maximale resultaten opleveren en lerenden de juiste kansen bieden.

Een van deze sleutelelementen is Instructional Design!

TheLearning LAB: Content Development Agency Geneva, Palo Alto, London and Paris.

Wat is instructieontwerp?

Instructieontwerp staat ook bekend als het ontwerpen van instructiesystemen en is het systematische proces waarmee leermiddelen of modules worden ontworpen, ontwikkeld en geleverd. Eenvoudiger gezegd, het is de manier waarop leermaterialen worden gemaakt zodat ze perfect zijn voor de lerenden.

Het proces heeft als doel de behoeften van de lerenden te analyseren en de beste methoden te definiëren die de overdracht van kennis en vaardigheden via de eLearning-cursus zullen vergemakkelijken. Het ontwikkelen van een instructieontwerp begint met het beantwoorden van vier kritische vragen. Kijk hieronder, waar we de vier essentiële vragen hebben opgesomd die je moet stellen tijdens het Instructional Design-proces:

  1. Wie zijn de deelnemers en wat zijn hun unieke kenmerken?

  2. Welke kennis of vaardigheden moet de deelnemer verwerven na het programma?

  3. Wat is de meest effectieve methode om kennis en vaardigheden over te dragen aan de deelnemers?

  4. Hoe kan het programma het best worden geëvalueerd om er zeker van te zijn dat de doelstellingen worden bereikt?

Wil je meer lezen over Instructional Design? Bekijk dan ons artikel over hoe het wordt gebruikt voor de betrokkenheid van leerlingen of lees onze Quick Guide! Of lees verder en leer over...

De vier belangrijkste factoren


1) Leerlingen begrijpen

De eerste fase (en waarschijnlijk de moeilijkste) van het instructieontwerp is het begrijpen van de lerenden. De reden dat dit zo moeilijk is, is dat lerenden meestal verschillende achtergronden hebben en verschillende interesses en demografische kenmerken. Ondanks de individuele verschillen, delen groepen lerenden vaak een paar kenmerken die ze allemaal gemeen hebben.

Het doel van het identificeren van de eigenschappen van lerenden is om docenten te helpen op voorhand de specifieke behoeften van sommigen in de groep te kennen, gebieden die hen kunnen aanspreken, concepten waarmee ze misschien niet vertrouwd zijn en methodes die het meest geschikt zijn om te geven. Een eenvoudige enquête kan helpen om de inzichten te verschaffen die nodig zijn voor dit doel, en het zou niet veel tijd of moeite moeten kosten om de gegevens te verzamelen die je nodig hebt.

Het is belangrijk op te merken dat eLearning verschillende concepten overneemt: gemakkelijke toegang en zelfstudie voor volwassenenonderwijs. Een van deze concepten vereist een grondige kennis van de leervoorkeuren van de lerenden, die vervolgens worden gebruikt bij het ontwerpen van educatieve programma's. Deze voorkeuren tonen de exacte aard van de behoeften van je lerenden. Deze voorkeuren tonen je de exacte aard van de behoeften van je leerlingen, die op hun beurt het ontwerp en het leersysteem zullen informeren.


2) Doelstellingen zijn van vitaal belang

Elk educatief programma heeft een reeks doelstellingen en dit zou de belangrijkste bepalende factor van de inhoud moeten zijn. De instructieontwerper moet zich bewust zijn van wat de lerende moet weten of kunnen aantonen om een logische structuur op te bouwen die het leren en het vasthouden ondersteunt.

Hoewel er verschillende soorten instructiemethoden zijn, moeten de behoeften van de leerling de ideale methode voor het programma bepalen. Dit leidt tot een andere zorg - hoe de inhoud het beste kan worden gepresenteerd. In dit opzicht heeft de instructieontwerper ook een reeks media om uit te kiezen, zoals afbeeldingen, animaties en interactieve toepassingen.

Je doelstellingen zijn de sleutel tot het proces en deze moeten goed gedefinieerd zijn voordat je verder gaat in de planningsfase.


3) Keuzes, keuzes, keuzes!

Het is heel goed mogelijk dat er twee of meer soorten benaderingen nodig zijn om ervoor te zorgen dat je lerenden er optimaal van profiteren. Sommige onderwijsprogramma's vereisen een combinatie van eLearning en face-to-face training voor optimale resultaten, met behulp van een methode die Blended Learning wordt genoemd.

Anderen moeten misschien verwijzen naar aanvullende online bronnen, en een deel van het instructieontwerp zal bestaan uit het creëren van forums voor discussie tussen lerenden, het bieden van mogelijkheden om de hulp van de docent in te roepen, en andere soortgelijke hulpmiddelen.

Met een goed elearning platform zijn de opties vrijwel eindeloos en moeten er keuzes worden gemaakt. Bewapen jezelf met de doelstellingen, de behoeften van de lerenden en de principes van instructieontwerp om te bepalen welke tools je in de cursus moet opnemen!

TheLearning LAB: Content Development Agency.


4) De leercurve evalueren

Het evalueren van de vooruitgang van je cursisten en hoe de cursus hun vaardigheden beïnvloedt, is van vitaal belang; het helpt natuurlijk bij het beoordelen van de vooruitgang die tot nu toe is geboekt, maar het echte voordeel van de evaluatie is dat het je alle kansen biedt om de effectiviteit van de cursus te verbeteren. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat de geboekte vooruitgang overeenkomt met de leerdoelen en dat de resultaten van het eLearning-programma het onderste uit de kan halen. Als dit niet het geval is, geen nood! Het mooie van eLearning is ook dat het zich kan aanpassen en verbeteren.

Een uitstekende manier om het leren te evalueren is door het houden van quizzen, het opzetten van projecten, het vragen naar de reflecties van de lerenden en het houden van enquêtes aan het einde van elk onderdeel. Aan de hand van de resultaten kan de docent feedback geven aan de lerenden - zowel als het aangeeft dat ze op de goede weg zijn, of dat er meer werk moet worden gedaan om het leerdoel volledig te bereiken. Zowel positieve als kritische feedback geven je leerlingen een boost! En als je resultaten laten zien dat een specifiek onderdeel een probleem vormt voor een groot deel van de deelnemers, kun je teruggaan om ervoor te zorgen dat hun problemen worden opgelost en dat ze de bijbehorende leerstof met succes leren.


Nu is het jouw beurt!

Instructieontwerp helpt bij het ontwikkelen van leerervaringen en het creëren van de juiste omgeving om kennis en vaardigheden over te dragen aan lerenden. Aangezien het de creatie en ontwikkeling van leerprogramma's begeleidt, kan het wat tijd kosten en een paar aanpassingen en veranderingen vereisen om het beste resultaat te garanderen - maar dit is een normaal onderdeel van het proces! Het moet niet overhaast worden en er moet goed worden nagedacht over dit deel van het proces. Uw cursisten zullen er baat bij hebben en op de lange termijn zal ook uw organisatie er baat bij hebben!


Neem contact met ons op voor een GRATIS workshop. Wij kunnen uw eLearning visie tot leven brengen, want onderwijs is ons ding; wij leven en ademen het!

Hier bij TheLearning LAB gaan we uitdagingen niet uit de weg en stoppen we nooit met streven naar het allerbeste. Daag ons uit!

Previous
Previous

e-Learning platform voor sport

Next
Next

Interactief leren in video: Verhoog uw strategie