12 stappen om een winnende e-learningcursus te maken

Het maken en ontwerpen van een eLearning cursus is zeker geen sinecure, gezien hoe veeleisend het hele proces kan zijn.

Voor de meeste beginners is het een beangstigende taak die gewoon overweldigend is. In deze gids hebben we deze enorme taak opgedeeld in 12 uitvoerbare stappen, zodat je je niet hoeft af te vragen wat je moet doen. Als je deze stappen volgt, ben je op weg om eLearning-cursussen te maken als een ervaren ontwerper.


1. Onderzoek bij het maken van een elearning cursus het probleem dat je wilt oplossen

Het eerste wat je moet doen is ontdekken waarom je een eLearning cursus moet maken. Sommige cursusontwerpers worden zo enthousiast van een nieuw project dat ze niet onderzoeken waarom de cursus eigenlijk nodig is. Het gebruikelijke resultaat is dat ze aan het einde van het ontwerp ontdekken dat de inhoud van de cursus het probleem niet behandelt of dat er nooit een probleem is geweest waarvoor een online cursus nodig was.

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat het maken van een elearning cursus geen algemeen antwoord is op elke uitdaging waarmee een organisatie geconfronteerd wordt. Soms kan het te wijten zijn aan verouderde apparatuur of iets dat niets te maken heeft met de werknemers. Zorg er dus voor dat je uitzoekt welk probleem je probeert op te lossen, zodat je kunt bepalen of er een online cursus voor nodig is.


2. Ontdek voor wie de eLearning cursus is bedoeld

Vervolgens moet je nog een onderzoek uitvoeren om een grondig begrip te krijgen van degenen aan wie je les gaat geven. Het mislukken van online cursussen is vaak te wijten aan een gebrekkige kennis van het publiek. De sleutel om deze valkuil te vermijden is om geen veronderstellingen te maken over wie je leerlingen zijn.

Je leerlingen onderzoeken betekent dat je zoveel mogelijk informatie verzamelt over je doelpubliek, inclusief hun huidige functie en achtergrond, hun voorkennis, de vaardigheden die ze bezitten, enz. Hoe meer je te weten komt over je toekomstige deelnemers, hoe beter je de inhoud van de cursus kunt afstemmen op hun specifieke situatie.


3. Zorg voor het soort elearning content dat je publiek echt nodig heeft

Als je succesvol onderzoek hebt gedaan in de vorige stap, zou je nu een idee moeten hebben van hoe de inhoud van de cursus eruit zal zien. Om de informatie die je met je publiek wilt delen te beperken, moet je de informatie uit je publieksanalyse analyseren.

Vermijd zoveel mogelijk informatie die je leerlingen niet relevant en nuttig zullen vinden. Het doel is niet alleen om kennis te verschaffen, maar om relevante informatie te verschaffen waarmee organisaties hun doelen kunnen bereiken. De inhoud van je cursus moet dus uniek zijn en goed gestructureerd, zodat je de cursus beter kunt vasthouden.


4. De elearning doelstellingen bepalen

Tijdens deze stap moet je de specifieke resultaten schetsen die je met de e-learningcursus wilt bereiken. Deze resultaten noemen we leerdoelen. Sommige ontwerpers vragen zich af of deze stap echt nodig is en het antwoord is volmondig ja.

Leerdoelen zijn essentieel omdat ze helpen de grenzen te bepalen van de informatie die je tijdens de training moet onderwijzen, zodat je een specifieke reeks gewenste resultaten kunt bereiken. Idealiter zouden je leerdoelen ongeveer 3 tot 4 moeten zijn, omdat veel leerdoelen een teken zijn dat de cursus omvangrijk wordt en dat wil je niet.


5. Een instructieplan ontwikkelen voor je e-learningcursus

Je hebt waarschijnlijk al gehoord van instructiestrategie, wat in wezen technieken zijn waarmee je de cursusinhoud kunt leveren. Waar je leerdoelen betrekking hebben op de bestemming die je met de eLearning-cursus wilt bereiken, gaat het instructieplan over de methoden om die bestemming te bereiken.

Wat het instructieontwerpplan betreft, kun je kiezen uit verschillende opties, zoals storytelling, ontdekkend leren, situationeel leren en verschillende andere. Als je het moeilijk vindt om de beste strategie voor je training te kiezen, overweeg dan factoren zoals het type inhoud dat je voorbereidt, de impact die je wilt hebben en je leerdoelen.


6. Storyboard voor je elearning content

Een storyboard is een grafische organizer die helpt in kaart te brengen hoe tekst, afbeeldingen en andere elementen eruit zullen zien op een pagina. Storyboarden van je inhoud geeft je de mogelijkheid om een ruw idee te krijgen van hoe het uiteindelijke ontwerp eruit zal zien. Het is belangrijk dat je klant het storyboard goedkeurt voordat je verder gaat.

eLearning Agentschap - Cursusontwikkeling


7. Selecteer de juiste technologie voor je e-learningcursus

Aangezien de cursus bedoeld is voor eLearning, moet je beslissen welke technologie je gaat gebruiken. Dit is het moment om verschillende leermanagementsystemen te bekijken, beoordelingen te lezen en onder andere de kosten te vergelijken. Zorg ervoor dat je de technologie kiest waarvan je overtuigd bent dat ze voor jou zal werken op basis van je behoeften.


8. Ontwikkel een prototype voor de e-learninginhoud

Vervolgens moet je een prototype maken van de inhoud. Een prototype is gewoon een voorbeeld dat de look-and-feel functionaliteit van de hele cursus demonstreert. Deze stap helpt om inzicht te krijgen in hoe goed je inhoud overeenkomt met wat je cursisten nodig hebben. Als het niet overeenkomt met je doelstellingen, kun je het snel weggooien en een ander prototype maken. Vergeet niet om je klant mee te nemen en zijn goedkeuring te vragen.

eLearning Agentschap - Cursusontwikkeling


9. De cursus maken

Als je klant het prototype goedkeurt, is het tijd om de cursus te gaan ontwerpen. Giet alles wat je wilt onderwijzen in de elearning inhoud die je aan het ontwerpen bent, maar zorg ervoor dat je de doelstellingen die je eerder hebt bepaald in het oog houdt. De inhoud van de elearning moet aangepast zijn aan die doelstellingen. Dit is ook de stap waarin je de instructie-ontwerpmethode gebruikt die je in stap 5 hebt gekozen.


10. Je elearningcursus bewerken en publiceren

Presenteer de e-cursus die je hebt gemaakt aan je klant en laat hem feedback geven over de inhoud. Gebruik hun feedback om de cursus te verbeteren en waar nodig aan te passen. Als je tevreden bent dat alles er perfect uitziet, ga je gang en publiceer je de cursus!

eLearning Agentschap - Cursusontwikkeling


11. Promoot en verkoop je elearning cursus

Zelfs de beste producten moeten gepromoot worden. Op dezelfde manier moet je interesse opwekken voor de cursus, zodat leerlingen gemotiveerd zijn om aan de cursus te beginnen en betrokken blijven tot ze hem hebben afgerond. Het is aan te raden om een intern promotieplan te ontwikkelen, zodat je niet de schok krijgt dat niemand je cursus volgt.


12. Feedback verzamelen en de resultaten van je e-cursus meten

Je bent pas klaar als je een idee hebt van wat mensen over de cursus zeggen en of de cursus al dan niet aan hun behoeften voldoet. Verzamel feedback met behulp van onderzoeksmethoden zoals enquêtes en interviews. Hun gedachten en reacties kunnen van pas komen bij het maken van de volgende cursus. Natuurlijk moet je ook feedback vragen aan zowel je team als je klant, zodat je de resultaten effectief kunt meten.


eLearning Agentschap

Volgende generatie
e-Learning Platform.

TheLearning LAB e-Learning Agentschap.

Wij zijn een e-Learning & Content Development Agency gespecialiseerd in digitale training.


Onze creatieve en inclusieve benadering van e-learning maakt kennis eenvoudig te verwerven, praktisch om te hebben en moeilijk om te vergeten.

Previous
Previous

3 Makkelijkste manieren om een Scorm Content Package te maken

Next
Next

s Werelds eerste e-learning platform gewijd aan de sportindustrie en e-sports