Hoe zet je een leervriendelijk trainingsmodel op

Zoals de naam al doet vermoeden, worden learner-first trainingsmodellen ontworpen met de leerling in gedachten. De leerling beïnvloedt de leerdoelen, de hulpmiddelen, het leertraject en het ontwerp van de training.


Lerende-eerste opleidingsmodellen lijken misschien de norm, maar dat is niet altijd het geval. Dit artikel gaat dieper in op hoe organisaties een learner-first trainingsmodel kunnen opzetten.

Agentschap E-learning LMS en inhoudsontwikkeling TheLearning LAB


1) Misvattingen over training

Voordat we in detail ingaan op hoe je een learner-first trainingsmodel creëert, is het van vitaal belang om een aantal misvattingen over training en hoe organisaties training geven zonder specifiek rekening te houden met de lerende te benadrukken.

Een veel voorkomende misvatting is de focus op het trainingsplatform. Trainers focussen op het leerplatform, de leerinhoud en het leveringsmechanisme in plaats van op de lerenden.

Deze aanpak is het 'tools-first' model. Trainers gebruiken meestal de 'tools-first' benadering wanneer ze te weinig tijd hebben. Uiteindelijk richten ze zich op tactiek in plaats van strategie en creëren ze een inefficiënt trainingsmodel.


2) Voordelen van het leerling-eerst model

Met het learner-first model is elk aspect van de training ontworpen voor het succes van de leerling.

Een duidelijke strategie, die de tools, de inhoud en het ontwerp omvat, wordt gecreëerd met de leerling in gedachten.

Een dergelijke strategie garandeert het succes van de leerling. Als de leerling succesvol is, is de cursus zelf succesvol.


3) Hoe ontwerp je een leervriendelijk trainingsmodel?

Het ontwerp van een learner-first trainingsmodel bestaat uit verschillende belangrijke stappen. Deze stappen worden hieronder uitgelicht.

  • Evalueer

Tijdens de evaluatiefase is het doel om de leerling te begrijpen. Als de leerling begrepen is, kan de training die aan zijn behoeften voldoet en de vastgestelde hiaten in kennis en vaardigheden opvult, geïdentificeerd worden.

Learner personas can be developed and applied in understanding the learner. The persona will give insights into who the learners are and why they are engaging in the training. 

  • Bouw

Dit is de fase waarin het leertraject wordt ontworpen. Het leertraject beschrijft eenvoudigweg de reis van waar de leerling zich op dit moment bevindt naar waar hij na de training zou moeten zijn.

Na het creëren van het leerpad kan het leermiddel worden gekozen dat het meest geschikt is om de gestelde doelen te bereiken.

  • Ontwerp

In deze fase wordt de eigenlijke inhoud van de cursus gecreëerd. De ontwerpfase omvat dus het plannen en creëren van de cursusinhoud.

Zoek uit wat de cursus zal behandelen en welke hulpmiddelen en materialen nodig zijn voor de cursus, en begin met het ontwerp ervan.

  • Test en verbetering

Na het maken van de cursusinhoud is testen de volgende fase in de ontwikkeling van een learner-first trainingsmodel.

Definieer de hypothese van de test en de metriek van succes. Zoek vervolgens het testcohort op basis van de leerderpersona's die in eerste instantie zijn ontwikkeld.

Voer vóór de hoofdtest ook pre-tests uit om benchmarkgegevens te verzamelen. De testresultaten zullen de hypothese goed- of afkeuren. Na het testen en het verkrijgen van de benodigde gegevens die de doelen van de training ondersteunen, kan de volgende fase van de training beginnen.

  • Goede training

Hier begint de training. Na de vereiste onderzoeken begint de training op de eigenlijke doelgroep. Concentreer je tijdens het geven van de training op aspecten zoals de tijdlijnen, het uitrolmodel, de trainingsvereisten en de structuur. Na de eerste training kan de training worden geoptimaliseerd voor automatisering.

  • Evaluatie

Deze evaluatie heeft betrekking op het daadwerkelijke trainingspubliek en richt zich op hoe goed de training in staat was om de gestelde doelen te bereiken. Hoewel er een grondig proces is gecreëerd om een leerling-eerst model te creëren, kunnen de resultaten aangeven dat er behoefte is aan enkele wijzigingen die moeten worden geïmplementeerd.


Conclusie

Het learner-first trainingsmodel is absoluut een verbetering ten opzichte van het tools-first model. Het houdt een grondig proces in om ervoor te zorgen dat de training wordt aangepast aan de eigenaardigheden en behoeften van het doelpubliek.

Omdat de leerder-eerst benadering zich richt op strategie in plaats van tactiek, kan een effectieve training worden ontworpen en kunnen de trainingsdoelen van een organisatie worden bereikt.

Dit model houdt de focus van de training op de belangrijkste component: de leerling.


Laat ons bureau je helpen met het ontwikkelen van content, het ontwerpen van innovatieve, authentieke en boeiende eLearning-inhoud die is afgestemd op de individuele behoeften en niveaus van je cursisten. Neem nu contact met ons op!

Previous
Previous

VR en AR voor digitale training

Next
Next

Tips voor E-Learning Agency om cursussen te ontwerpen