10 ingrediënten om van je eLearning cursus een succes te maken

Hoe ontwikkel je eLearning-cursussen zodat ze relevant zijn voor je cursisten? Het is niet zo eenvoudig als gewoon wat inhoud in elkaar flansen, het online gooien en hopen dat mensen lang genoeg blijven hangen om het af te maken.🚀

Er zijn eigenlijk verschillende dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je eLearning cursus die doelen bereikt en leerlingen betrokken houdt.

Deze gids toont je de 10 ingrediënten die je in je volgende eLearning cursus moet opnemen om hem relevant, uniek en boeiend te maken voor je cursisten.


1) Set Realistic Goals For Your Elearning Course 🚀

We hebben allemaal gehoord dat succes binnen handbereik ligt, maar hoe bereik je het eigenlijk? Begin met te definiëren hoe succes eruit zal zien voor je eLearning cursus.

Neem de tijd om na te denken over wat je wilt dat je elearner weet of kan als hij de cursus heeft afgerond. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar als je geen specifieke leerdoelen hebt, zal je elearning cursus waarschijnlijk irrelevant zijn.

Idealiter zou je inhoud op meerdere doelen moeten afstemmen, maar één eenvoudig doel, zoals het begrijpen van een idee, kan gemakkelijk vertaald worden in verschillende vaardigheden en gedragingen.

Denk na over wie je eLearning cursus zal volgen en definieer verschillende manieren waarop zij voordeel kunnen halen uit het voltooien ervan.

Je zou zelfs SMART (specific measurable attainable relevant realistic timely) doelen kunnen stellen op basis van hoe deelnemers zich gedragen na het volgen van een eLearning cursus.

e-learning platform - e-learning agentschap


2) Neem interessante personages op in je cursus 🏄

Karakters zijn essentieel om een eLearning cursus relevant te maken. Dit kunnen werknemers, klanten of zelfs klanten zijn. Wat je ook kiest, probeer iemand te kiezen met wie je publiek zich kan identificeren.

Vraag indien mogelijk om echte foto's van mensen uit je doelgroep zodat je een avatar van hen kunt maken. Er is geen betere manier om empathie op te bouwen dan een echte persoon die lijkt op iemand die je kent aan het werk te zien in een van je instructieve e-learning video's in plaats van een acteur met slecht haar en onherinnerlijke lijnen.

Bedenk dat gebruikers in de meeste eLearning-cursussen honderden uren zullen spenderen aan het absorberen van inhoud door middel van verhalen. De enige manier waarop ze zich dichtbij genoeg voelen om meer te leren over hun branche, is als er iets zinvols aan verbonden is.

Daarom is het belangrijk dat je geloofwaardige scenario's maakt - iets waar veel bedrijven de laatste tijd mee worstelen als ze de standaard check-the-box-verhalen gebruiken. Hoe lossen we dat op? Door interessante personages te selecteren die realistisch communiceren; er gebeurt nooit iets echt relateerbaars zonder dat er obstakels bij komen kijken.

Het kan even duren voordat het momentum is opgebouwd, maar voorkom dat je stappen overslaat, anders glijden kansen sneller weg dan je beseft, want gebruikers hebben behoefte aan soepele overgangen in hun leerervaring! 🏁


3) Zorg ervoor dat je Elearning cursus een probleem aanpakt

Als je erover denkt om een eLearning cursus te maken, heb je waarschijnlijk al een probleem dat je cursus moet oplossen. Het is echter belangrijk om op te merken dat je doel niet noodzakelijk is om iets voor iemand op te lossen, maar om een elearningervaring te creëren die mensen meer kennis en begrip geeft.

Denk na over hoe je informatie kunt geven op een manier die het memorabel en bruikbaar maakt. Het uiteindelijke doel is om je publiek een compleet beeld te geven - een beeld waarin ze echt begrijpen wat ze moeten weten.

Cursussen moeten dus per definitie meer zijn dan korte presentaties gevuld met feiten (die toch niemand zal onthouden). Bied in plaats daarvan strategische begeleiding: verbind alle concepten met elkaar door tastbare voorbeelden te geven of resultaten te bespreken, zodat het leren relevant wordt.

Het uiteindelijke resultaat is een groter bewustzijn en een betere perceptie van hun rol binnen de organisatie of het vakgebied en van hun rol in het oplossen van echte problemen binnen hun domein of industrie. 🏁


4) Uw e-learningcursussen moeten oplossingen bieden

Evalueer je publiek - Een training die niet is afgestemd op de behoeften en wensen van je publiek, is een training die niet zal slagen. Er zijn talloze manieren om de behoeften en voorkeuren van leerlingen te evalueren, door middel van enquêtes, interviews of focusgroepen.

Zelfs als het in eerste instantie aanvoelt als giswerk, kun je door ideeën te testen, feedback te vragen en gaandeweg bij te stellen, precies uitvinden wat je publiek drijft.

Eén tip: Identificeer pijnpunten - Waarom hebben mensen training nodig? Welke hindernissen staan succes in de weg? Hoe kunt u deze problemen voor hen oplossen? Het is belangrijk om de kernproblemen te identificeren - soms werken meerdere oplossingen, maar één specifieke oplossing zal helpen om de relevantie van begin tot eind te garanderen.


5) Onderzoek is belangrijk bij het maken van Elearning cursussen

Voordat je begint met het maken van een online elearning cursus, is het essentieel om te onderzoeken wat een effectieve cursus is. Wat zijn je doelstellingen voor je elearner? Welke waarde wil je leveren? Wie zal je cursus volgen en waarom zouden zij er iets om geven?

De antwoorden op deze vragen zouden een directe invloed moeten hebben op hoe je de inhoud van je elearning cursus opstelt.

Daarnaast heb je voldoende oefening en praktische activiteiten nodig om ervoor te zorgen dat je leerlingen vertrouwd zijn met alles wat ze moeten weten. Dit verhoogt de effectiviteit van elearning en helpt hen concepten sneller te begrijpen.

e-learning platform - e-learning agentschap


6) Duidelijke instructievideo's/afbeeldingen/documentatie is essentieel bij het maken van Elearning cursussen

Duidelijke instructievideo's, afbeeldingen en documentatie zijn noodzakelijk om je leerlingen een duidelijk leerpad te geven. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je al deze elementen tijdens de cursus up-to-date houdt.

Met duidelijke, consistente richtlijnen voor elke module kun je er zeker van zijn dat iedereen die je cursus gebruikt op het juiste spoor zit en bezig is met het elearningmateriaal dat voor hem of haar werkt.

Voeg daarnaast documenten zoals handleidingen of checklists toe aan modules, zodat gebruikers deze kunnen raadplegen als ze een snelle opfrissing nodig hebben. Werk ook deze bronnen regelmatig bij zodat cursisten altijd een accuraat document hebben voor elk onderdeel van hun training.


7) Boeiende quizzen en beoordelingen zijn essentieel in Elearning

Als je een online leerplatform zoals TheLearning LAB gebruikt, is een manier om leerlingen betrokken te houden het maken van interactieve beoordelingen. En met interactief bedoelen we tools die verbonden zijn met de inhoud en feedback geven die direct relevant is voor wat leerlingen net hebben geleerd.

Bijvoorbeeld, quizzen en flashcards zijn goed omdat ze het leren versterken; virtuele manipulatieven (tellers, rekenmachines) zijn geweldig omdat ze lerenden helpen abstracte concepten te leren; ingebedde kenniscontroles en het opslaan ervan voor latere activiteiten kunnen de retentie na verloop van tijd aanmoedigen.

Elke leerling is anders; wat voor de één werkt, werkt misschien niet voor de ander.

e-learning platform - e-learning agentschap


8) Je e-learningcursus moet afgestemd zijn op de behoeften van het publiek

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar elke cursus die je maakt moet zijn afgestemd op de behoeften van je doelgroep. Hoewel er cursussen zijn die in vele maten vallen en goed werken, zijn ze vaak niet zo effectief als cursussen die gericht zijn op specifieke groepen.

Bedenk hoe een algemene cursus over leiderschap zal worden ontvangen door nieuwe stagiairs, middenmanagers en CEO's. De verschillen in wat ze moeten leren zijn groot. De verschillen in wat ze moeten leren en hoe ze dat willen krijgen, hebben invloed op alles, van het cursusontwerp en de inhoud tot de keuze van het platform.

Een goede plek om te beginnen is de leerstrategie van je organisatie of, nog beter, onderzoek hoe andere organisaties hun eigen strategie hebben geïmplementeerd.


ELEARNING AGENTSCHAP & PLATFORM

Of u nu een instructieontwerper, trainingsmanager of bedrijfsleider bent, TheLearning LAB maakt het gemakkelijk om leerinhoud te creëren en te delen. Gebruik ons platform om elke leerervaring te ontwikkelen en aan te passen, inclusief virtuele klassikale cursussen, microlearning en videogebaseerde training.

Al je inhoud wordt automatisch gehost in onze bibliotheek van sjablonen en georganiseerd in op maat gemaakte cursussen die klaar zijn voor studenten. Als studenten snel op de hoogte moeten zijn van een onderwerp, kunnen ze TheLearning LAB gebruiken als hun eigen persoonlijke bibliotheek van modules, zodat ze gemakkelijk kunnen vinden wat ze nodig hebben wanneer ze het nodig hebben.

Je hoeft geen expert te zijn in instructieontwerp of computerprogrammering omdat alles wat je doet wordt begeleid door onze wizard-gebaseerde softwaretools.


Previous
Previous

6 tips over infographics en e-learningcursussen

Next
Next

Waarom eLearning de beste trainingsaanpak is in 2022