E-learning Agentschap en Instructieontwerp
Instructional design (ID) is een vakgebied dat zich richt op het creëren van e-learning ervaringen en materialen die gebruikers uitrusten met kennis en vaardigheden.
Dit vakgebied concentreert zich op de toepassing van systemen voor het e-learning ontwerp van processen, de beoordeling van behoeften en de ontwikkeling van e-learning cursussen.
Op de werkplek richt het vakgebied instructieontwerp zich op het effectief ontwerpen van leerprogramma's met behulp van systematische en praktische processen.
Wie is een instructieontwerper?
Een instructional designer is een professional die e-learning ervaringen, inhoud en verschillende vormen van materialen ontwerpt en ontwikkelt om de verwerving van kennis en vaardigheden mogelijk te maken door systematische methodologieën toe te passen. Instructieontwerpers beginnen hun projecten door de behoeften van het e-learning evenement te evalueren.
Tijdens deze initiële fase van behoeftenanalyse bepaalt de instructieontwerper wat het doelpubliek al weet en zou moeten weten met de toepassing van de e-learning oplossing. Ze identificeren de hiaten die de e-learning oplossing moet opvullen.
Een kernverantwoordelijkheid van instructieontwerpers is ook het maken van het cursusontwerp en het ontwikkelen van alle vormen van leermiddelen. Deze middelen omvatten jobhulpen, presentatiematerialen en deelnemershandleidingen.
Het is ook de taak van instructieontwerpers om de kwaliteit van e-learning oplossingen te evalueren nadat ze ontwikkeld zijn. Ze evalueren de kwaliteit van de oplossingen om te vergelijken wat geleerd werd met wat bedoeld was om geleerd te worden.
Het cv en portfolio van instructieontwerpers benadrukken de belangrijke vaardigheden en kennis voor het succesvol ontwerpen van e-learning initiatieven.
De kerncomponenten van instructieontwerp
Processen en modellen voor instructieontwerp verschillen. Kerncomponenten vormen instructional design. De kerncomponenten van een instructie-ontwerpbureau zijn ontwerp, evaluatie, analyse en ontwikkeling.
Analyse
De analyse van het instructieontwerp richt zich op het begrijpen van de basis voor de creatie van de e-learningoplossing. De behoeften van de lerenden worden geëvalueerd om de juiste oplossing te bepalen en te bepalen of de voorgestelde oplossing het meest geschikt is.
In dit stadium worden de belangrijkste aspecten en kenmerken van de oplossing bepaald, zoals de doelstellingen van e-learning, de doelen en de leveringsmethode.
Ontwerp en ontwikkeling
In de ontwerp- en ontwikkelingsfase wordt de leveringsmethode bepaald en wordt de inhoud van het instructiemateriaal ontwikkeld en vormgegeven.
De belangrijkste activiteiten in de ontwerp- en ontwikkelingsfase zijn het opstellen van lesplannen en curricula en de ontwikkeling van de verschillende vormen van e-learning instructiemateriaal.
Evaluatie
Tijdens de evaluatiefase zal het bureau van de instructieontwerper het succes van een project evalueren. Ze evalueren of er significante veranderingen in het gedrag van de deelnemers zijn opgetreden en of de nodige vaardigheden zijn verworven.
De vaak toegepaste evaluatiemodellen zijn onder andere:
Brinkerhoff's Succesvolle Casus Methode
Kirkpatrick's Vier Niveaus van Trainingsevaluatie
Philips ROI-Methode
Evaluatiemodel Leren-Overdracht (LTEM)
Modellen voor instructieontwerp
Het ADDIE-model (Analyse, Ontwerp, Ontwikkeling, Implementatie en Evaluatie) is ongetwijfeld het meest toegepaste instructieontwerpmodel. Het is één van de verschillende modellen die instructieontwerpers toepassen om e-learningoplossingen van hoge kwaliteit te creëren.
In de afgelopen tijd is er vooral een neiging en stimulans geweest voor de toepassing van agile en iteratieve ID-modellen zoals het Successive Approximation Model (SAM), dat werd ontwikkeld door Michael Allen.
Modellen zoals SAM richten zich op het snel creëren, herzien en reviseren van leeroplossingen. De oplossingen worden ontwikkeld in bijzonder korte ontwerp sprints en gepresenteerd aan belanghebbenden voor beoordeling en revisie totdat het ideale eindproduct is verkregen.
Totdat de belanghebbenden tevreden zijn met de leeroplossing, blijven de instructieontwerpers herzien en aanpassen volgens het SAM-model.
Hier is de lijst van alle modellen die worden toegepast in instructieontwerp:
ADDIE
Dick en Carey Model
Cathy Moore's Action Mapping
Kemp Ontwerpmodel
SAM (Successive Approximation Model)
Merrill's Eerste Principes van Instructie
Agile of rapid prototyping
Vooruitzichten voor instructieontwerp
Modellen en processen voor instructieontwerp zijn cruciaal voor de ontwikkeling van hoogwaardige oplossingen die kunnen worden toegepast in traditionele en digitale leeromgevingen.
Organisaties en bedrijven maken steeds meer gebruik van flexibiliteit, innovatie en creativiteit.
Deze trend zal de toepassing van agile instructional design modellen stimuleren. Als het aankomt op de ontwikkeling van e-learningoplossingen van hoge kwaliteit, zal instructieontwerp altijd hoog gewaardeerd worden.