5 tips voor het ontwerpen van E-learningcursussen


We gaan in op de meer technische how-to aspecten van onze e-learning oplossing in een later artikel.

Maar eerst geven we je enkele inzichten van onze TheLearning LAB specialisten over hoe je aan de slag gaat met digitale training en het ontwerpen van e-learningcursussen voor jouw e-learningplatform!


We concentreren ons eerst op de drie belangrijkste fasen die het productieproces van concept tot e-learningcursus brengen.


De planningsfase is van vitaal belang voor het succes van het ontwerpen van je LMS e-learning cursus en je moet voldoende tijd nemen om de planningsfase te doorlopen op een manier die recht doet aan het eindproduct dat je hoopt te produceren.

Je kunt geen hardgekookt ei verwachten als je het maar drie minuten laat koken, en hetzelfde geldt voor de voorbereiding en planning van het ontwerp van e-learningcursussen.


eLearning-cursus ontwerpen: de 5 stappen


1) Aan de slag met het ontwerpen van e-learningcursussen

Je moet rekening houden met zowel de beschikbare technologie als de pedagogie van het digitale cursuscreatieproces.

Met ons LMS e-learning platform zijn de opties bijna eindeloos en is er ruimte voor zelfstandig leren, samenwerking, verschillende leermedia, bronnen en beoordeling. Je bent dus vrij om te brainstormen over je intenties en je te concentreren op je pedagogie omdat ons LMS e-learning platform de ideeën zal kunnen verwezenlijken.

Denk na over informatieoverdracht, communicatie en interactie met en tussen je e-Learners, en de waarde van het toestaan aan lerenden om e-learning content te co-creëren.


2) Wie is je e-Learningpubliek?

Aan wie ga je lesgeven? Als het bijvoorbeeld gaat om een cursus effectieve communicatie die gegeven wordt aan een groep medewerkers uit de hele structuur van je organisatie, dan wil je hen misschien individuele forums aanbieden die gewijd zijn aan de verschillende business units, zodat hun reactie en discussie op de e-learning inhoud zeer relevant voor hen zal zijn en geen mix wordt van gerelateerde en niet-gerelateerde inhoud.


CREATIEF ONTWERPEN VAN E-LEARNINGCURSUSSEN.


Als je achtergrondinformatie hebt over je e-learningpubliek die je kunt gebruiken om hen effectief te onderwijzen, dan is dit het moment om er rekening mee te houden. Bij het ontwerpen van e-learning voor bedrijven bestaat je publiek waarschijnlijk uit klanten, partners of interne teamleden, elk met hun eigen specifieke behoeften.

Cursussen voor interne teamleden richten zich meestal op producten en certificeringen die nodig zijn om hun functie uit te breiden, terwijl e-learningcursussen voor klanten naar verwachting meer bedrijfsgericht zijn en bijvoorbeeld in meer detail uitleggen wat je als bedrijf doet. Een interessant voorbeeld zijn de partners, die baat kunnen hebben bij e-learningmateriaal dat normaal gezien zowel in de versie voor klanten als in de versie voor interne medewerkers van een e-learningcursus wordt opgenomen.

Zorg ervoor dat het materiaal van je e-learningcursus de juiste toon aanslaat. Een e-learning cursus over de juridische aspecten van je bedrijf en de mogelijke juridische gevolgen van bepaalde fouten, kan serieuzere taal gebruiken, een formelere toon aanslaan en het publiek aanmoedigen om de inhoud op een nuchtere en consequentere manier te bekijken.

Een e-learningcursus over het aanmoedigen van creatief denken bij je werknemers zou echter de plank misslaan als deze in een zeer formele taal zou worden opgesteld en zou baat hebben bij een lichtere toon, meer bemoedigend taalgebruik en een gevoel voor humor.


3) Je afleverstijl kiezen

Met een LMS e-learning platform kun je ervoor kiezen om je cursus op te maken op basis van tekst, video, audio, live-streaming, zelfstudie of een combinatie daarvan.

Wil je een gestructureerde e-learningcursus met wekelijkse sessies geven? Geen probleem.
Een self-paced cursus zonder live sessies? Prima.

In het ideale geval combineert u verschillende onderwijsstijlen zodat uw e-leerders het maximum uit hun ervaring kunnen halen. Af en toe een live sessie is goed te combineren met alle andere vormen van contentlevering en geeft een gevoel van structuur aan een module die anders op eigen tempo wordt gegeven.

Een strak cursusschema met veel getimede workshops, lessen en chats zal ook baat hebben bij de toevoeging van bijvoorbeeld een zelfstudieproject of verschillende zelfstudiemodules met extra e-learninginhoud voor snelle e-leerders. Balans is hier de sleutel, en het vinden van de perfecte combinatie van stijlen is de moeite waard om wat tijd in te investeren.

E-learning cursussen maken: Ons LMS E-learning Platform maakt het gemakkelijk!

TheLearning LAB Palo Alto, Geneva, London, Paris. LMS LAB.

4) Goed gebruik maken van de beschikbare activiteiten

Wanneer je een e-learning cursus opzet, zijn er 14 verschillende types van activiteiten beschikbaar voor gebruik in de standaard. Activiteiten zijn functies voor de interactie van leerlingen met de e-learning cursus, waar ze kunnen interageren met hun medeleerlingen of de leerkrachten van de cursus. Ze zijn de belangrijkste manier waarop je leerlingen de cursus zullen ervaren en je moet ze verstandig gebruiken. Wat je wil bereiken is de tevredenheid van de deelnemers, een hoge graad van voltooiing van de e-learning cursus en natuurlijk dat het onderwezen materiaal kennis wordt die de deelnemer echt kan gebruiken!

Het uitgebreide aanbod van beschikbare activiteiten omvat quizzen, meerkeuzevragen, opdrachten en andere testmethodes waarmee de leerkracht een algemeen overzicht krijgt van de vooruitgang van de leerling, maar er zijn ook samenwerkingstools die de leerlingen helpen om een toegewijd deel van de cursus te worden. Actieve betrokkenheid bij het e-learning proces is wat je idealiter wilt bieden aan diegenen die deelnemen aan je cursus, zoals het prikkelen van hun nieuwsgierigheid, interesse in de onderwerpen en het gevoel betrokken te zijn bij het proces van hun eigen leren.

Er zijn workshops om leerlingen te laten samenwerken en peer assessment toe te passen, een Wiki waar alle leerlingen aan kunnen toevoegen of bewerken, forums waarop ze hun vragen kunnen stellen of discussies op gang kunnen brengen, en enquêtes om leerlingen de kans te geven feedback te geven aan hun docenten en suggesties te doen voor de cursus.

Alles wat beschikbaar is voor jou als e-learning Course Creator is ontworpen om je Learners de best mogelijke ervaring te geven, maar ook om rekening te houden met minder-dan-ideale e-learning ervaringen die ze hebben en om iets te doen om het probleem in real-time aan te pakken.

Wanneer je activiteiten toepast op je e-learning cursus, zorg er dan voor dat je focust op zowel consistentie als variatie, en denk na over hoe de verschillende tools samen gebruikt kunnen worden om een cursus te produceren die specifiek gericht is op je leerpubliek. Hetzelfde geldt voor de leermedia. Door een primaire leermethode te gebruiken (bv. tekstgebaseerde informatie) in combinatie met afbeeldingen, infografieken, door de leerkracht gemaakte video's en audio-inhoud, door het lezen van boekhoofdstukken of het bekijken van externe video's toe te wijzen, kun je het principe van consistentie en variatie toepassen op de hele cursus.

Consistentie kan bijvoorbeeld betekenen dat er aan het einde van elke module een quiz en een enquête worden gehouden, dat er om de paar modules een opdracht wordt gegeven en dat er elke dinsdag en donderdag op vaste tijden een chatroom beschikbaar is.

Dit levert een werkbaar schema op waar de leerlingen aan kunnen wennen, waardoor de online leerervaring een levensechte basis krijgt. Afwisseling kan aan de andere kant bijvoorbeeld betekenen dat leerlingen een specifieke vraag behandelen en hun antwoord delen op het forum in module 1, video-inhoud bekijken in module 2 en meerkeuzevragen beantwoorden, deelnemen aan een workshop in module 3 en module 4 beginnen met het verzoek een relevant onderwerp te selecteren en een Wiki-item te maken. Het variëren van hun taken voorkomt 'taakmoeheid' en desinteresse, omdat het werk niet repetitief van aard wordt.

Je cursisten zullen profiteren van een consistente ervaring die hun betrokkenheid bij de cursus vergroot, en van een soepel lopend e-learningproces met een positieve toon waardoor ze blijven terugkomen, in plaats van het risico te lopen dat ze frustraties ervaren die hen zouden kunnen afkeren. Door hen een consistente beoordeling van hun eigen vooruitgang te geven door middel van beoordelingen, blijft hun motivatie op peil en worden lerenden aangemoedigd om zich te blijven verbeteren.

E-learning gaat niet alleen over herhalen en reviseren, het gaat over op een zinvolle manier bezig zijn met het materiaal!


5) Hulpbronnen, hulpbronnen, hulpbronnen.

In ons LMS LAB zijn bronnen een belangrijk onderdeel om ervoor te zorgen dat je leerlingen toegang hebben tot alles wat ze nodig hebben om de cursus succesvol af te ronden. Er zijn verschillende opties om informatie te presenteren en elk type bron heeft zijn voordelen. Je kunt een Boek maken, een bron van meerdere pagina's met een boekachtige opmaak, om leerlingen uitgebreide informatie over een onderwerp te geven. Je kunt ook een meer eenvoudig Bestand uploaden, zoals een PDF-document, spreadsheet, geluidsbestand of videobestand. Natuurlijk zijn er Mappen om het materiaal te organiseren, en Labels geven je de mogelijkheid om aan te geven waar de bronnen over gaan en bij welk onderwerp ze horen, zodat je leerlingen niet verdwalen in een golf van inhoud waar ze niet doorheen kunnen navigeren.

Een extra opmerking: Ons LMS e-learning platform heeft ook een zeer handige functie waarmee je bronnen kunt beperken per taal, voor het geval je gebruikers hebt in meerdere talen. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat een Engelstalige gebruiker een Spaanstalige infographic ziet en in verwarring raakt.

Onderschat de waarde van de interactie tussen je leerlingen onderling niet: gemeenschap en discussie zorgen voor innovatie en kennis!


Hier bij TheLearning LAB hebben we uitgebreide ervaring met digitale training.

We werken internationaal en waar je ook bent, we werken graag met je samen.

Nu je de vijf sleutelideeën op een rijtje hebt, ben je klaar om aan de slag te gaan met de planning van je digitale e-learningcursus. Denk eraan om te beginnen met brainstormen en duidelijke ideeën te ontwikkelen, focus op je lerenden en type publiek, en maak ten volle gebruik van wat Moose te bieden heeft. Weet je nog steeds niet zeker hoe je je idee tot leven moet brengen?

Wij hebben alles in huis om uw e-Learning projecten tot een succes te maken!

Previous
Previous

Zes e-Learning auteurstools en platforms

Next
Next

Beste online e-learning platforms