Hoe je e-learning training een boost geeft met animatie

Bij het maken van digitale eLearning-training gaat het erom dat je leerlingen de juiste e-learningervaring krijgen.

Daarom wil je ervoor zorgen dat je eLearning-cursus niet alleen nuttige en waardevolle informatie geeft, maar ook een eLearning-ervaring creëert waarbij de cursist volledig betrokken is, graag meer wil leren en het geleerde zo snel mogelijk in de praktijk wil brengen. Eén manier om dit te doen? Animatie!


Wat is animatie in digitale training?

Met animatie komt je eLearning-inhoud tot leven! Mensen kunnen interacteren met 3D-objecten en personages op het scherm, waardoor uw leerervaring tot leven komt.

Het gebruik van interactieve media maakt het mogelijk om vragen of reacties van leerlingen onmiddellijk op te vangen en te beantwoorden door docenten. Sommige bedrijven beginnen zelfs VR (virtual reality) toe te voegen aan digitale leermodules vanwege de meeslepende aard ervan, die de retentiegraad en algemene betrokkenheid verhoogt.

Dit type immersief leren leent zich perfect voor verkooptrainingen en procedures die cruciaal zijn voor de veiligheid.


Soorten animatiestijlen voor eLearning

Er zijn zo veel verschillende soorten animatie, maar ze kunnen in wezen worden gegroepeerd in vier categorieën: live-actie, stop motion, tweening en traditioneel. Elke stijl heeft zijn eigen unieke uitstraling die je digitale training echt kan verbeteren als je ze op de juiste manier gebruikt.

Het type animatie dat je kiest hangt af van je verhaallijn. Als je bijvoorbeeld een video wilt maken voor gebruikers die willen leren hoe een functie werkt, kun je het het beste houden bij traditionele of tweening animatie omdat er in dat frame niets beweegt behalve datgene waar je wilt dat gebruikers op focussen.

Aan de andere kant, als je een educatieve video hebt die een voice-over nodig heeft die belangrijke termen uitlegt op bepaalde punten tijdens je video's of interactie met een gebruiker waarbij je iets specifieks wilt benadrukken, dan is het gebruik van live-action het beste.

Soms is het wisselen tussen stijlen binnen één video een leuke manier om dingen fris te houden! Als je beslist welke animatietechniek het beste werkt voor jouw bedrijf, houd dan rekening met de volgende factoren: tekstoverlays, benodigde productietijd en publiek/doel.


Voordelen van animatie in eLearning

Door eLearning-video's tot leven te laten komen voor uw cursisten, kunt u het begrip en de betrokkenheid verhogen. Als je beweging, geluid en kleur toevoegt aan je digitale trainingsmateriaal, creëer je een omgeving waarin geleerd wordt. Enkele voordelen van animatie in eLearning zijn de volgende:

  1. Mogelijkheid om begrip te vergroten: Woorden zijn allemaal goed en wel als je een concept uitlegt, maar door beweging toe te voegen via animatie kunnen leerlingen visualiseren wat ze begrijpen. We hebben allemaal gehoord dat een beeld meer zegt dan duizend woorden... Wat als we die beelden konden laten zien? Een bewegend beeld is beter te onthouden dan een stilstaand beeld - leerlingen onthouden het langer en halen er meer uit.

  2. Het vermogen om concepten visueel aan te leren: Als een plaatje 1000 woorden waard is, dan kan een geanimeerde illustratie wel 10.000 woorden waard zijn! Met animaties kunnen docenten lange stukken tekst vervangen door eenvoudige en duidelijke visuals. Bovendien verkiezen de meeste mensen visuals boven tekst omdat onze hersenen beelden 60.000 keer sneller verwerken dan gewone tekst!

  3. Verhoog de retentie door leerstijlvoorkeuren te stimuleren: Experts zeggen dat er vier verschillende leerstijlen zijn. Sommige leerlingen leren beter door te luisteren; anderen moeten iets zien of horen voordat ze het begrijpen. Door meerdere zintuigen te stimuleren bereik je elk type leerling in je publiek -- er is geen reden om sommige leden achter te laten omdat hun leerstijl niet past in de traditionele methoden.

  4. Boeiend marketingmateriaal maken: Geanimeerde video's worden veel gebruikt op sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram, YouTube en Twitter. Gebruikers zijn gewend aan bewegende beelden en zullen gunstiger reageren op uw merk als uw berichten in sociale media boeiender zijn. Bovendien zijn geanimeerde video's beter te delen -- het is een spel van nummers! Hoe gemakkelijker gebruikers uw marketingmateriaal kunnen verspreiden, hoe meer publiciteit u zult krijgen.

  5. Snellere training: Personeelsafdelingen zijn altijd op zoek naar manieren om werknemers efficiënter en effectiever te trainen. Het gebruik van geanimeerde video's elimineert tijdrovende taken zoals het schrijven van trainingshandleidingen, vereenvoudigt hele processen en stroomlijnt de trainingsinhoud. Geanimeerde trainingsmodules kunnen eenvoudiger worden uitgelegd dan tekst, waardoor u zowel tijd als geld bespaart.


Hoe je eLearning training een boost geeft met animatie en eLearning video


Vragen waarmee je rekening moet houden bij het integreren van animatie in je digitale training

Het eerste waar je aan moet denken bij het integreren van animatie in je digitale training is begrijpen waarom je dit wilt doen. Vraag jezelf eerst af welk probleem je denkt dat animaties kunnen oplossen? Zijn er aspecten van instructie die beter uitgelegd kunnen worden met animaties? Welk doel dient elke afzonderlijke animatie?

Als je dat hebt bepaald, beslis dan of elke animatie 10 seconden of 10 minuten moet duren - dit zal bepalen of er een specifiek punt is waarop de betrokkenheid van de leerling afneemt van het ene beeld naar het andere (hoewel dit effect misschien niet in alle gevallen van toepassing is).

Je wil ook de doelstellingen en resultaten van de cursus in gedachten houden bij het maken van animaties; een bepaald doel hebben over hoe succes eruit ziet voor je animaties maakt, helpt om te bepalen hoe elke animatie moet werken.

elearning agency


Wanneer animatie gebruiken in eLearning

eLearning wordt soms bekritiseerd omdat het te droog en saai zou zijn. Ja, er is genoeg slechte eLearning. Maar als je je eLearning programma boeiender wilt maken, kijk dan niet verder dan animatie!

Explainer video's zijn een geweldig hulpmiddel voor digitale trainingsprogramma's omdat ze moeilijke concepten snel en effectief kunnen overbrengen. Omdat het een industrieterm is, geeft een snelle Google-zoekopdracht je honderden voorbeelden van dit soort animaties.

De meest eenvoudige uitleg van een explainer video bestaat uit drie eenvoudige stappen: storyboarden, schetsen en ontwerpen. Bedenk eerst een script dat je belangrijkste punten in één minuut of minder uitlegt. Maak vervolgens schetsen op basis van dat script die elk concept of stapsgewijs proces illustreren dat je probeert uit te leggen (meer gedetailleerde storyboards/schetsen zijn beschikbaar in verschillende gratis softwaretools).

Zodra je schetsen op papier (of computer) hebt staan, maak je afbeeldingen (meestal gedaan door ontwerpers) die tijdens het productieproces op het scherm worden geanimeerd. Dit kunnen pijlen zijn, schermafbeeldingen van een website of afbeeldingen van PowerPoint-presentaties. Geluidseffecten en voice-overs moeten ook op verschillende momenten tijdens het opnameproces worden toegevoegd -- sommige experts zeggen dat tweederde van de uitleg ideaal is. Deze elementen helpen bij het creëren van uitleg die makkelijker te volgen is voor de hersenen van leerlingen.

Een laatste ding om in gedachten te houden: Zoals bij alle online inhoud, is de lengte van belang bij het maken van uitlegvideo's -- 1-2 minuten zou hier voldoende moeten zijn, terwijl langere een groter risico lopen om de aandacht van het publiek te verliezen.

Denk eraan dat kortere berichten beknopter moeten zijn om gebruikers niet te overweldigen, die op school en op het werk al elke dag een overdaad aan informatie krijgen. Vergeet whiteboardanimatie niet, waarbij afbeeldingen worden gecombineerd met tekstbijschriften.

elearning agency


Hoe kan het Elearning platform van TheLearning LAB helpen?

Ons belangrijkste doel is om organisaties te helpen met het leveren van eLearning en trainingen voor werknemers die effectief, efficiënt en schaalbaar zijn. We maken geen dia's van lezingen of screencasts die simpelweg herhalen wat je al weet - we bieden hands-on digitale training over industriestandaarden en opkomende technologie (zoals kunstmatige intelligentie).

Onze aanpak zorgt ervoor dat leerlingen snel informatie tot zich kunnen nemen terwijl ze de concepten versterken via interactieve activiteiten zoals quizvragen, simulaties en beoordelingen. En omdat we onze leeromgevingen bouwen met behulp van geavanceerde animatietools zoals Storyline 360, behouden leerlingen meer dan 90% van hun nieuwe kennis gedurende een heel jaar na het voltooien van een cursus.

Previous
Previous

8 redenen om eLearning nu aan boord te nemen

Next
Next

TheLearning LAB is een e-Learning platform voor China